Gå till innehåll

När introducera städpatrull?


plattfische

Rekommenderade inlägg

Har precis dragit igång mitt kar (se den här tråden) och lade i LS för några dagar sedan. Det cyklar på för fullt och jag har ljuset på tre timmar per dag. Tänkte vänta ett tag med att introducera mjukkoraller och tar snart kontroll på nitritvärdena (ska bara fixa tester först...). Men, jag undrar när man kan/bör introducera en "städpatrull" och vilka djur man kan tänkas ha i en sådan. Eremiter? Ormstjärnor (jag har en del sand)? För, om den nu är till för att hålla tillbaka de gröna trådalgerna är det väl poängfullt att ha i den innan nitrifikationscykeln är genomkörd? Men tål djuren verkligen det? Eller är partullen mer till för att hålla ev ny algtillväxt i schack längre fram i tiden?

Alltså:

• När? (i termer av tid eller vattenvärden)

• Vad? (dvs vilka kreatur)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du mäter nitrat och det går ner till noll så kan du tillföra en städpatrull. Vad som ingår i en sådan skiljer sig från person till person, men eremiter, snäckor och någon ormsjötjärna är väl en vettig mix. Tänk på att en sandvändande sjöstjärna antagligen kommer svälta ihjäl i ett nystartat kar, så skipa den i nuläget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du mäter nitrat och det går ner till noll så kan du tillföra en städpatrull. Vad som ingår i en sådan skiljer sig från person till person, men eremiter, snäckor och någon ormsjötjärna är väl en vettig mix. Tänk på att en sandvändande sjöstjärna antagligen kommer svälta ihjäl i ett nystartat kar, så skipa den i nuläget.

Laggeman, menar du inte Nitrit (NO2). Annars kan man få vänta väldigt länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...