byggarebob Postat 25 januari 2013 Postat 25 januari 2013 Äntligen kan man starta det stora karet, var inte 100 nöjd med förra.Nog mest för att man va nybörjare, är ännu., små missar mm.Hur som helst så har jag börjat att förbereda med håltagning, skissande mm så de ska bli topp.[ATTACH=CONFIG]89725[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89726[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89727[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89729[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89733[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89737[/ATTACH]Idag blev de lite inköp av behövliga grejor, borr av modell diamanthålborr.De var skit enkelt att ta hålen, gjorde ring av lera, i med vatten, sen borra lugnt å fint.Ca 3-5 min senare så var man igenom, underbar känsla, då man aldrig gjort detta innan.så jäkla nöjd, efteråt var borret fortfarande som nytt å kallt.[ATTACH=CONFIG]89738[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89739[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89740[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89741[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89742[/ATTACH]En bild på sumpen som bara är påbörjad, blir inte mer jobbat på det idag...biopaus ikväll:nöjd:
byggarebob Postat 26 januari 2013 Författare Postat 26 januari 2013 Gör om inlägget då bilderna ej syntes tydligen..Äntligen kan man starta det stora karet, var inte 100 nöjd med förra.Nog mest för att man va nybörjare, är ännu., små missar mm.Hur som helst så har jag börjat att förbereda med håltagning, skissande mm så de ska bli topp.
byggarebob Postat 26 januari 2013 Författare Postat 26 januari 2013 Igår blev de lite inköp av behövliga grejor, borr av modell diamanthålborr.De var skit enkelt att ta hålen, gjorde ring av lera, i med vatten, sen borra lugnt å fint.Ca 3-5 min senare så var man igenom, underbar känsla, då man aldrig gjort detta innan.så jäkla nöjd, efteråt var borret fortfarande som nytt å kallt.
_Manne_ Postat 26 januari 2013 Postat 26 januari 2013 Ser bra ut.. Bara att köra vidare.. Men får genomförningarna verkligen plats ?, känns tight mellan hålenmvh manne
byggarebob Postat 26 januari 2013 Författare Postat 26 januari 2013 Ja de ska gå bra.. rutan för ytavrinning är 200x200mm...så de e nog ingen fara..
_Manne_ Postat 26 januari 2013 Postat 26 januari 2013 Jag tänker mer på dom fysiska platgenförningarna.. Känns tight att dom inte ska ta i varandra.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
byggarebob Postat 27 januari 2013 Författare Postat 27 januari 2013 Jo jag förstod det..:)men på bilden är det lerringar, men nu när dom är borta ser det bra ut, samt att genomföringen är 2 st 25mm å 20 på returen.Ska nog silicona klart sumpen idag.
_Manne_ Postat 27 januari 2013 Postat 27 januari 2013 Hoppas det går vägen iaf.. Ser ut o bli ett trevligt bygge.mvh manne
byggarebob Postat 28 januari 2013 Författare Postat 28 januari 2013 Ja de känns bra..sumpen är klar nu, så nu väntar man på att rören ska komma så att man kan slutföra..Bild från igår då jag siliconade mellanvägg till bubbelfällan..
byggarebob Postat 28 januari 2013 Författare Postat 28 januari 2013 Så då var äntligen sumpen på plats..får bli lite el förberedelser i em, i väntan på rören
byggarebob Postat 29 januari 2013 Författare Postat 29 januari 2013 bilder på eluttagenhelhetsbild, dalablåa sidor på akvariet, och svart utsida på bänken.i framtiden ska det även hängas på dörrar.(skitit akvariet men det är inte de viktiga just nu.)I det tomma facket som nu innehåller allt möjligt, där ska jag stoppa i en osmos tank och nivåvakt,så den kan fylla på returfacket när nivån sjunker.
byggarebob Postat 29 januari 2013 Författare Postat 29 januari 2013 Kom på en sak,, nån som vet hur mycket "pump"man behöver till skummare?Min skummare e god för upp till 800L akvarie, har en pump liggandes som ger 1200L/H.Räcker den? eller måste jag skaffa större pump?
DaTrucka Postat 29 januari 2013 Postat 29 januari 2013 Vad är det för skummare?//Marko 'DaTrucka' (via mobil).
byggarebob Postat 29 januari 2013 Författare Postat 29 januari 2013 top phantom 200A, den gamla pumen var en eheim 1060, men propellern paja...ny kostar ca 600:-,
byggarebob Postat 31 januari 2013 Författare Postat 31 januari 2013 De blev beslut att beställa ny propeller iaf...Och så fick ja veta att rören kommer nästa v, åå ja som vill få igång det...lite julafton,,hihi..
byggarebob Postat 6 februari 2013 Författare Postat 6 februari 2013 ÅÅÅ va jag vill ha mina rör nu,, för här händer inte ett skit just nu..suck..Å andra sidan blir inget fel,,Nöjd med sumpen som e klar, och när rören kommer ska de siliconas ytavrinnings hörn i karet, samt ett rör upp fr returen(fritt i karets v. hörn).Bild kommer när ja börjar limma, sen får väl nästa steg bli provtest utan salt.
Atlas Postat 6 februari 2013 Postat 6 februari 2013 Vet hur det känns Partik.. Men den som väntar på nått gott,väntar alltid förlänge.. Hehe
_Manne_ Postat 6 februari 2013 Postat 6 februari 2013 Vad menar du med , fritt i karets v hörn ?Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
byggarebob Postat 7 februari 2013 Författare Postat 7 februari 2013 Som syns på bilderna där jag borrat i karet, så det hål som är ensamt är för returen.Där ska vara fritt runt om, för med tiden om allt går rätt så växer det på röret och får det att smälta ini bakgrunden..Där det är två hål, ska ja silicona en glashörna med avrinningskammar.Får se om jag kan finna lämpliga koraller eller dyligt att limma på glasväggen
_Manne_ Postat 7 februari 2013 Postat 7 februari 2013 Det där retur röret.. I akvariet.. Vad händer om du eller en sten skulle stöta till så genomförningen ger vika.. Helt plötsligt har du 540liter i sumpen ? Din lösning är inget lyckad lösning så har du chansen så tänk om..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
byggarebob Postat 7 februari 2013 Författare Postat 7 februari 2013 Attans,, du har en poäng där..får fixa de me den glasskiva...Nu e delarna hemma,,,hell yeeaaa...nu ska de byggas lite till
_Manne_ Postat 7 februari 2013 Postat 7 februari 2013 Vill bara få dig att se "problemet" med din tidigare lösning.. Kan bli ett trist och abrupt slut på hobbyn när du hör skvalpljudet..Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
byggarebob Postat 8 februari 2013 Författare Postat 8 februari 2013 Jag fixerade röret med en rörbit bakom igår.Kände på den idag och stel som sten, tror ja inte behöver nån glasskiva.Dessutom så är jag medveten om det och behöver ju inte lägga all sten där.Lite bilder på vad som gjordes igår.
byggarebob Postat 10 februari 2013 Författare Postat 10 februari 2013 Kollade värden första gången idag..ph..8.2kh..8meg/l..3.2nitrat..0nitrit..0salt..1.024B-)
Rekommenderade inlägg