Gå till innehåll

Rengöra i ett 20liter Nano aquael


fotte

Rekommenderade inlägg

Hej! ny här på forumet och ganska ny ägare av ett saltakvarie :) blev ett 20liters nano aquael som var på bra pris här i stan!

men nu har jag haft det igång i ca 1.5 månader.

Nu börjar det ju bli lite grönt på glaset och så och eftersom det är ett så litet kar är det ganska trångt att komma ner och rengöra.

Har någon något bra tips för en nybörjare? det är för trångt att komma ner med en såndär handyskrapa som annars fungerar väldigt bra.

Kan man slanga över lite vatten och lägga över sten och så i en spann/plastback eller så och skrapa rent och sedan lyfta tillbaka allt? Eller blir detta väldigt stressande för djuren?

Är ju nöjd med hur stenarna är lagda men det skulle varit 5-10 cm bredare på varje sida ;).

Hoppas det hamnar i någorlunda rätt ämne för det är första akvariet någonsin och då även salt som sägs vara lite svårare. Men allt verkar gå bra än så länge!

Tacksam för förslag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

rakblads skrapa finns en plastvariant som är mycket skonsam och man kommer åt på d flesta ställen. Plock ur och i det kommer resultera i katastrof. Man ska röra så lite som möjligt i karen. Man ska ha en biologiskfouna i karet om du plockar i det så sabbar du denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä jag misstänkte att de inte skulle vara bra att hålla på så. Slopade algmagnet eftersom en kompis sa dom är skit och inte fungerar.

Men jag tackar och bockar för dom erfarna. Tur dom finns när andra är nybörjare. Får bli att inhandla en magnet nu i dagarna.

Gick iaf fort att vilja ha större akvarie :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä jag misstänkte att de inte skulle vara bra att hålla på så. Slopade algmagnet eftersom en kompis sa dom är skit och inte fungerar.

Men jag tackar och bockar för dom erfarna. Tur dom finns när andra är nybörjare. Får bli att inhandla en magnet nu i dagarna.

Gick iaf fort att vilja ha större akvarie :)

Kan tycka att algmagneter är "skit" de gånger de inte används. Dvs man låter algerna växa sig starka på rutorna men har man som rutin att använda magneten dagligen får de inte fäste på samma sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och inte köra dem för nära sanden :P Magneter är kanon bra. Den jag har har kardborre på den delen som är i karet så man kan byta ut den delen som är mot rutan ruggit smidigt :) Sedan en sak till att man ska köpa rätt finns för akryl och för glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://shop.biotedmarin.se/nano-mag/3333-0

Jag har en av dessa. Dom fungerar bra om man gör rent ofta, typ 1-2 gånger i veckan. Annars sätter algerna sig för hårt. Baksidan/delen i karet är extremt tun så den glider lätt förbi stenar och koraller, dessutom går den att dra runt hörnorna.

Jäklar den ser bra ut! Fanns såklart ett youtube-klipp:

. (Han måste ha dåligt med lagringsutrymme på kameran med tanke på att han går på så snabbt :). Jag skulle nog köra lite försiktigare.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...