Gå till innehåll

Alger problem eller ej?


Guest

Rekommenderade inlägg

Jag har en rejäl matta med alger på hela bakrutan där MH lyser mot kanterna avtar det något. Det är ganska styva klargröna alger sitter rejält man får ta i rätt bra med rakblad för det ska släppa. Möjligt korta trådalger? tjockleken på mattan är kanske 1 max 2mm.

Nu är frågan är detta ett problem eller inte? Har låga näringsvärden. Kan detta vara fördelen av algerna?

Ska jag låta det vara? nackdelar mer en en smaksak om man tycker det är fult eller ej? Fördelar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Poddar kryllar det av. För min del jag tycker det känns naturligt med alger. Det som är intressant är att det är konsentrerat till bakrutan har ej jätte mycket alger någon annanstans. Dock har väl inte kalkalger någon större suck just på bakrutan men finns sin beskärda del i övriga karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en rejäl matta med alger på hela bakrutan där MH lyser mot kanterna avtar det något. Det är ganska styva klargröna alger sitter rejält man får ta i rätt bra med rakblad för det ska släppa. Möjligt korta trådalger? tjockleken på mattan är kanske 1 max 2mm.

Nu är frågan är detta ett problem eller inte? Har låga näringsvärden. Kan detta vara fördelen av algerna?

Ska jag låta det vara? nackdelar mer en en smaksak om man tycker det är fult eller ej? Fördelar?

Upptäckte samma matta när jag kom hem från asien imorse, fast på alla rutor, såg knappt in i akvariet :(

jag låter det växa på bakrutan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu är min fina alg matta på väg att dö ur den försvinner mer och mer. Ju mer det försvinner ju mer cyano blir det. Dom kämar om den lilla näring som finns. har höjt upp värdena lite och hoppar algerna på bakrutan kommer och cyanon försvinner. Hade det så skönt förut bara alger på bakrutan ingen annan stans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...