Gå till innehåll

Vävnadsdöd eller vad


krille 55

Rekommenderade inlägg

Har en blå pistillata. I dag när ljuset tändes var där en vit fläck mitt på stammen ca 10 mm i diameter där polyperna är borta. i övrigt ser den fin och friskut och inget annat visar några tecken på att må dåligt Vad är det som händer, ser ut som någon ätit på den.post-6211-14468928300519_thumb.jpg Så här ser det ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nybörjare och kan bara gissa, men är du säker på att det inte bara är som den håller på att skapa en ny "gren" där? Jag har en likadan i ungefär samma storlek och den verkar oerhört tacksam - trots höga fosfater under ett par månader och allmänt varierande värden så har just denna verkat stormtrivts under alla förhållanden för den är superfin :) Med det menar jag att om du nu har betydligt bättre värden än jag så kanske det är som din förgrenar sig mer, när den trivs ännu bättre än min?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"The Yellow & Black Heraldi Angelfish requires a 30 gallon or larger aquarium with hiding places and large amounts

of live rock to graze on the microalgae growth. In the reef aquarium, this species may nip at large-polyped stony corals and clam mantles."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Området är så rent avdödat så jag skulle inte misstänka nån form av angrepp från djur i första hand.

Däremot kemiskt, ser en euphyllia i bakgrunden som kan ha släppt en svepartentakel som sedan fastnat o bränt den andra korallen.

Jag hittar ibland såna svepare och tentakelbitar i mitt fraggkar, har jag otur så ligger dom o bränner nåt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns dock ett till alternativ som inte är så roligt.

När koraller av denhär typen inte trivs så kan dom göra en "polyp bailout" där dom släpper iväg polyper i ett försök att hitta en bättre miljö.

Jag tror mig ha sett en sånhär polyp på vandrig i mitt fraggkar en gång, dom rör sig själva och liknar maneter.

Eftersom jag bara läst om fenomenet så kan jag inte vara riktigt säker på vad det var jag såg.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...