RolfssonK Postat 13 februari 2013 Postat 13 februari 2013 Tjenare.Vilken sorts alger är detta, och hur blir jag av med dem? och vad heter dem?Haft karet igång i 60 dagar och de senaste 40 dagarna med 7 chromis viridis i...Hade efter uppstart ganska mycket fosfat, men det är på väg ner efter att jag köpt lite remover och stoppat i sumpen...Men som sagt, vad heter dessa och hur blir jag av med dem? Det är ju inte så snyggt... Citera
Hawkmoon Postat 13 februari 2013 Postat 13 februari 2013 Sug ur så mycket du kan vid vattenbyten och gör inget drastiskt, 10-15% vattenbyten varje vecka och låt karet stabilisera sig, jag har haft mitt igång i 3 mån och gått igenom den fasen du är i nu, rejäl städpatrull med turbosar och eremiter samt ev sjöborrar fixar finliret.Nu börjar mitt kar bli som jag vill ha det även om det fortfarande räknas som nystartat. Citera
RolfssonK Postat 13 februari 2013 Författare Postat 13 februari 2013 Okej, det var lugnande besked. Tack! Brukar du plocka bort algerna för hand eller trillar de av så sakteliga? Vilka eremiter och smöborrar rekommenderar du? Har just nu bara turbos. Citera
plattfische Postat 13 februari 2013 Postat 13 februari 2013 Jag har en liknande situation (fast mina alger är mer åt det brun-gröna hållet, i sanden och på stenar). Jag har redan 7 eremiter och tre snäckor som jobbar på fallet, men de räcker inte riktigt till. Jag funderade på om en goby eller blenny skulle kunna vara en idé? Typ Salarias? Citera
RolfssonK Postat 13 februari 2013 Författare Postat 13 februari 2013 Mina bruna försvann efter ett tag, av sig själv... Citera
Hawkmoon Postat 13 februari 2013 Postat 13 februari 2013 Japp, efter de bruna kom de gröna algerna, jag var så nördig att jag hade en tandborste att skrubba LS med så gott det gick och lät det som lossnade följa med in i skummare/sumpsystemet, funkade bra och det blev glesare med tandborstattacken, nu behövs det inte längre, det enda jag gör nu är att jag blåser LS ren när jag pumpar i det nya saltvattnet vid VB.Eremiter är jag dålig på (oxå) men jag har både grå och blåbenade eremiter.Sjöborrarna är Mespilia Globulus, roliga borrar som älskar att smycka sig med diverse bråte dom hittar i karet, och Echinometra Viridis, fast den är riktigt tråkig, sitter på samma ställe i en vecka och flyttar sig sedan 5cm för att få ytterligare en energidipp på en vecka.Glömde nämna räkorna som får räknas till städpatrullen, Putsarräkor, Pepparmintsräkor och Eldräkor. Citera
plattfische Postat 16 februari 2013 Postat 16 februari 2013 Jag studsade iväg och köpte en Salarias fasciatus. Riktigt kul att se den beta, den tar stora tuggor av algmattan och sedan är det ren sten kvar.Så nu hoppas jag att algerna inte försvinner utan kämpar sig kvar, så att det finns mat åt hen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.