Gå till innehåll

UVC till Juwel Rio 240


Jaysan

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Har funderingar på ett Uv filter men, idag kör jag utan sump och kör med Juwels skimmer 3.0 orginal huset till filtret har jag aktivt kol i och fosfat påsar, är inte helt sugen på sump även om jag ibland känner att det skulle behövas, men eftersom jag vill hålla kvar vid utseendet på karet så undrar jag om ni har några tips på hur man kan göra. Jag vill ju ha kvar "locken" så att toppen ser ut som innan, där är ju nerskuret i blasten på bakstycket både på vänster och höger sida till kablar och tunnare slangar, men hur skulle det vara smidigast för att köra Uv filter utan att ha tjocka rör eller kopplingar som hänger överallt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det blev att lämna tillbaka...men sen funderade jag på behöver jag egentligen UV-C? jag har inga kännsliga fiskar och kommer nog inte ha några eftersom dem känns som det är stora fiskar och tycker mitt kar är för litet.. vet inte egentligen hur snackat går här, är det något folk anser som näst intill ett måste eller är det mer dem stora karen med mer känslig fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många olika tyckanden om UV-C och dess vara eller inte vara samt längd på inkopplingstid och när den skall vara inkopplad, jag tillhör de som kör UV-C

24/7, en av handlarna i Sthlm upplyste mig om att det finns ingen som fått problem med att köra UV-C fullt ut och de nyttobakterier som UV-C sägs ta bort i den fria vattenkolumnen är försumbar, det är på LS och bottensubstrat samt övrig inredning som nyttobakterierna skall trängas på.

Nu kommer det att komma massa info om varför jag gör fel när det gäller UV-C men du får bedöma själv hur du vill göra. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...