Gå till innehåll

LED råd - vad behöver jag?


MickeP

Rekommenderade inlägg

Sådär. ledsen limmade, rampen ihopskruvad. på grund av diverse missöden är det tyvärr inte vatten i akvariet så jag har bara "torrkört" allt en liten stund.

Liten smidig styrningsdosa som kanske inte är ett under av kvalitet, men den gör sitt jobb. tror dock inte knapparna är speccade för 100.000 tryckningar... . Ser på displayen vilka kanaler som är på vilken % samt vad klockan är.

Styra kanalerna individuellt går jättebra när man väl förstått hur man ska trycka sig runt i menyerna. Du sätter en starttid, en sluttid och thats it. Vid starttiden dimmar den upp till 100% under 30 minuter och vid sluttiden dimmar den ner till 0% under 30 minuter. Du kan inte ändra %-fördelningen i auto-programmet utan allt går upp till 100%. Så om du inte är nöjd med fördelningen mellan färgerna på dina leds är du rökt.

Manual-programmet har jag inte utforskat så noga, men där kan du ställa in exakt procentsats på de olika slingorna, men verkar inte dimma. Det är på som gäller. Den kommer ihåg inställningarna efter att jag dragit ut sladdarna, så med en timer kanske det går att labba ihop något så den startar dem på olika % fast utan att dimma. Dock verkar den inte komma ihåg klockan efter strömavbrott...

Mean well nätagget jag fick med kan man styra uteffekten på med en liten skruv, och därmed också hur mycket drag det ska vara på ledsen med fullt ös påslaget.

Dimmningen upplevde jag var lite "yxig" på lägre effekt (upp till 20% eller så), vet inte om det ser mjukare ut i vattnet eller om det är en brist hos PMW-styrningen/programeringen eller hos ledsen. Vet inte om andra styrningar beter sig på samma sätt.

Personligen är jag nöjd med vad den kan göra, och ska bli spännande att se hur det blir över ett fyllt akvarium, samt vad en par-mätare har att säga om det hela.

Något saker som jag inte tänkt på är att DIY kostar pengar. Allt man inte har hemma behöver man skaffa. Många bäckar små. lite skruvar här, lite muttrar där. vinkeljärn. Bättre sladdar att koppla med (de han skickade med var lite för lite och inte i den kvalitet jag ville ha) lödstation om man inte har någon mm.

det var väl en första liten snabbrecension

116 W blir det för Bridgelux dioder är inte på 3W riktigt utan snarare 2.7W, eller 2.8 om vi ska vara snälla. Men det är när de körs fullt ut på 750mA. Ac-rcs dioder körs lugnare och bör därför ge mer ljus per insatt effekt pga den högre verkningsgraden vid lägre ström. Men å andra sidan är det inte samma dioder så det går inte jämföra rakt av. Jag vet inte om bridgelux eller epileds är bättre.

När jag tittar på styrningskorten så står det 650 mA på dem, så verkar inte heller köra dem på fullt ös.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du har en step down lösning - då gäller: Med den skruven ställer du vilken V (inom vissa gränser) du matar ut (har för mig att den på 24 voltsalternativet skall kunna reglera mellan ca 22 till 28 V). Med en multimeter ställer du den på ca 24 V. Koppla sedan in dinna kort och vänta tills alla slingor kör på 100 %. Mät då spänningen ut på varje slinga. De skall inte variera för mycket och sedan skall du ställa ditt nätaggregat at ge ca 0,8 till 1 V över högsta spänningsfall över LED slingorna. Har du för stor skillnad mellan slingorna kan kretsarna på det driverkortet som har lägst spänningsfall bli för varma.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du har en step down lösning - då gäller: Med den skruven ställer du vilken V (inom vissa gränser) du matar ut (har för mig att den på 24 voltsalternativet skall kunna reglera mellan ca 22 till 28 V). Med en multimeter ställer du den på ca 24 V. Koppla sedan in dinna kort och vänta tills alla slingor kör på 100 %. Mät då spänningen ut på varje slinga. De skall inte variera för mycket och sedan skall du ställa ditt nätaggregat at ge ca 0,8 till 1 V över högsta spänningsfall över LED slingorna. Har du för stor skillnad mellan slingorna kan kretsarna på det driverkortet som har lägst spänningsfall bli för varma.

MVH Lasse

de 5 slingorna ger 22.9, 22.9, 23.0, 23.0 och 23.2 och nätagget är på 23,7 V

Så det borde vara tipp-topp om jag förstått det hela rätt?

Förlåt om jag snodde din tråd lite Micke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Jag är övertygad om att du skulle klara dig med två sådana här om du vill göra det enkelt. Det finns numera också en Goosneck till dem.

Men det är roligare att bygga själv :)

@ Manks: Var det Steves LED du beställde från?

EDIT - såg att det var från aquastyleonline

MVH Lasse

dessa skulle funka till ett 30l 30x30x35.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...