Gå till innehåll

Vart ska hålet sitta vid borrning av botten?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Håller på och ska beställa nytt kar, 200*60*50 alu, frågan är var hålet till ytavrinningen ska sitta? Vill nog helst ha det i ett hörn, men hur långt ut från sidorna blir bra? Behöver ju komma åt med genomföringen och komma ut från bänken (ska bygga själv i träreglar som väl blir typ 50mm breda), men vill ju inte själa för mycket av karet. Har haft en rak glasskiva som "vägg" innan, funderar på om man inte skulle göra ett fyrkantigt avrinningsfack istållet, det borde bli enklare att komma åt?

Tänkte ha genomföring för 40mm rör, hålet ska väl vara strax över 50mm då har jag för mig

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma mått på hålet och genomföringen och hålet sitter 10cm från varje kant i det högra hörnet. Om jag inte minns fel så sa glasmästaren att det ska vara minst 8cm från kanten för att räknas som säkert och 10cm är det som han brukade köra som standard med lite säkerthetsmarginal.

Om du inte störs mycket av att ägna lite mer plats åt den rutan så håller jag med dig om att göra den fyrkantig och lite större så att du kan komma åt saker och väggar lättare när allt är klistrad och vattenfyllt (jag har det lite trångt hos mig har jag märkt nu efteråt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väl, de flesta glasmästare borde kunna det, men jag tror att de räknar från hålets centrum eftersom jag tror inte att det är 10cm mellan akvarieväggen och hålets yttre kant. Och hålet ska vara 53mm för en 40mm genomföring, ja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det är sant att tillverkaren borde veta, butiken jag beställer från hade fått svar från tillverkaren att de bara behövde mått för placering, hålstorlek och sånt för att kunna fixa ett borrat kar.

Vid närmare eftertanke så behöver jag nog runt 10cm (från hålcentrum) eftersom bänken är 5cm och hålet strax över 5cm, men bänken är ju från utsidan av karet så där blir lite tillgodo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag pratade med Björn (GlobeFish) i förrgår och han brukar alltid köra med minst 10 cm till hålets kant, annars blir det för dålig stadga, anser han.

Hålets diameter varierar en hel del har jag upptäckt,

berende vilket fabrikat du har på PVC-genomföringen.

Jag var tvungen att först köpa genomföringen, för att veta borrdiametern, innan jag kunde tillverka karet.

Det är ju enklare att borra hålet, innan man monterar glasskivorna i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...