Gå till innehåll

Vad är detta ?


niki68

Rekommenderade inlägg

Pholidichthys leucotaenia, Convict Blenny

Jag har tre och det är roliga fiskar, de simmar på ett intressant sätt som om de inte hade ett enda ben i kroppen, de är snygga och de har intressant yngelvårdsbeteende. De brukar ligga på rimligt pris och de finns eller har funnits i Lerum.

MEN

De har sina sidor de där rackarna också. De blir rätt stora, oavsett vilket man vill tro på de som säger att de blir 30 cm eller de som säger 60 så är det ingen småfisk hur som. Det är också makalösa grävmaskiner som vänder upp och ner på en grushög på ingen tid alls, man måste se upp med risken för underminerade konstruktioner alltså och de bör ha nåt att böka i för att få utlopp för beteendet. De kan också snabbt begrava det mesta. De ändrar också färg som vuxna och är kanske inte lika roliga då. I och med storleken så kan de också som vuxna tänkas se lite av varje som mat, både småfisk och t ex räkor. Man bör inte ha en utan några p g a hur de lever.

Nåt att köpa? Ja absolut, det är en riktigt trevlig fisk. Men den har alltså åtskilliga egenskaper som kan göra den till en total pest om inte inköpet är väl genomtänkt och den passar in i upplägget. Tänk efter noga alltså, bara för att jag går och impulsköper så behöver inte andra göra det. Gör som jag säger, inte som jag gör alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är favoritfiskarna i mitt kar. Ganska skygga men väldig intressanta att titta på. Bilden du har är på en med vuxen färg. När de är unga ser de nästan ut som en neongobie.

http://se.reeflex.net/tiere/379_Pholidichthys_leucotaenia.htm

Som Bygert skriver är de väldig speciella så man bör läsa på om dem innan man skaffar dem. I mitt kar kan de flytta flera kilo sand på nån timme, och jag har bara två.

I mitt kar så håller de nästan alltid på och flyttar sand vilket gör att det blir lite mer mikropartiklar i vattnet vilket inte är så fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett dem flera gånger. När jag sett dem i butik har de alltid varit små med ungfärg.

Senast jag såg några var på Stockholm aquarium/akvarieleasing för ett tag sedan.

Det är nog bra om du läser på om de här fiskarna. Som Bygert skrev ovan bör du INTE ha en ensam, de är bättre att du har flera. I ett 980L kar kan du utan problem ha 3-4 stycken, bara du har en del levande sten de kan bo under.

Det är fiskar som gillar att bo i hålor och gräva så du MÅSTE ha ett 100% stabilt rev som står på bottebglaset och inte på sanden. Fiskarna kommer gräva under stenarna och bli krossade om du inte bygger upp revet rätt. I värsta fall så rasar revet och skadar djur eller utrustning/kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...