Gå till innehåll

Skumkoppen sitter fast? Deltec MC500


JonasW

Rekommenderade inlägg

Jag köpte mig en begagnad MC500 från en på forumet och skulle montera den i karet ikväll var tanken.

Men den har legat rätt länge och jag får inte loss "koppen" med locket.

Under ligger tidningspapper som han stoppade in för fraktens skull samt förhoppningsvis bläcker som jag behöver för att hänga på den på karet.

Kan den ha fastnat med allt salt? Bara att lägge hela i blöt kanske.

Eller har jag missat något uppenbart? Hittade bara en enda skruv och lossad på den, händer inget då heller.

Tacksam för alla tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då testar jag det. När det gäller installationen av MC500, som jag förstår det så är det enda viktiga att man håller den minst 80mm ovanför vattenytan?

Sätter den så långt ned jag kan i så fall, så jag slipper se så mycket uppstick, ska köra sumplöst.

Skumkoppen, varför vill man kunna justera den uppåt & nedåt i höjdled? Har den gärna så lågt det går, men finns det en fördel med att höja den så är jag inte den som är den :)

Luftslangen, bara att öppna fullt eller finns det rekommendationer här?

Och en sista fråga, plaststickan som går rakt ned i skummaren i samma fack som luftslangen, vilken funktion har den? Den ligger ju bara helt löst i sitt spår och faller ju bara rakt ned om man släpper den?

Många frågor, men jag är evigt tacksam om någon orkar ta sig tid att besvara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länk till en manual: http://www.theaquariumsolution.com/files/Deltec%20Multi-Compact%20MC500%20(2).pdf

Skumkoppen, varför vill man kunna justera den uppåt & nedåt i höjdled? Har den gärna så lågt det går, men finns det en fördel med att höja den så är jag inte den som är den :)

Ju högre upp du har koppen ju torrare skummar du.

Luftslangen, bara att öppna fullt eller finns det rekommendationer här?

Vredet skall stå på ungefär kl 2.

Och en sista fråga, plaststickan som går rakt ned i skummaren i samma fack som luftslangen, vilken funktion har den? Den ligger ju bara helt löst i sitt spår och faller ju bara rakt ned om man släpper den?

Är nog bara för att hålla slangen på rätt sida i skummaren. Om det vore en fast vägg där skulle det ju bli krångligt med slangen varje gång skummaren skall rengöras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får jag skicka med en liten varning (som vanligt baserad på eget misstag) Jag hade förut en MCE 500 monterad i hörnet och med vit vägg/tapet precis bakom.

Förr eller senare kommer din skummare/skummarkopp att bubbla över ( t ex efter algskrapning). Då är risken mycket stor att man inte längre har en vit tapet/vägg bakom. Så någon form av skydd kan vara klokt..

Dessutom får man ofta mecka lite med skummaren för att inte vibrationsljud ska förstärkas..

Annars funkade min bra..

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får jag skicka med en liten varning (som vanligt baserad på eget misstag) Jag hade förut en MCE 500 monterad i hörnet och med vit vägg/tapet precis bakom.

Förr eller senare kommer din skummare/skummarkopp att bubbla över ( t ex efter algskrapning). Då är risken mycket stor att man inte längre har en vit tapet/vägg bakom. Så någon form av skydd kan vara klokt..

Dessutom får man ofta mecka lite med skummaren för att inte vibrationsljud ska förstärkas..

Annars funkade min bra..

Lycka till!

Tack så mycket för tipsen, ska absolut ha det i åtanke. Kanske dra ut akvariet lite från väggen om inte annat? Är bara 2-3cm ifrån nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, nu är den lagd i vatten och tillslut så fick jag loss koppen! Det var en del skit i den,,så det skadade nog inte med en rengöring innan man kör igång. Flyttade även ut karet 3cm till från väggen.

Tänkte placera den i bakre vänstra hörnet på mitt 180 liters Juwel Rio. Bara kapa upp ett hål i locket för den.

inbyggda filtret från Juwel tar upp hela det högra, så jag har nog inte så många alternativ om ingen annan kommer på en bättre placering?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu sitter en i karet. Placeringen syns här, tyvärr lite reflektioner i glaset. Deltec och en streamer till vänster och Juwels filterlåda och streamer till höger:

http://i755.photobucket.com/albums/xx194/ebbaliten/image_zps0c1524b0.jpg

Ovansidan där man kan se Deltecen.

http://i755.photobucket.com/albums/xx194/ebbaliten/image_zpsf82f7f56.jpg

Jag har dragit upp koppen 2/3-delar och stickan en bit. Luftslangen är ställd till klockan två. Den skummar frenetiskt och lever om rätt mycket. Det skvalpar rätt bra i facket till vänster också, där filterbiten sitter.

Har ni några tips för att ställa in den korrekt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...