Gå till innehåll

livslängd på led


Iceaxeon

Rekommenderade inlägg

Beror på kylning och kvalitet, men de brukar säga 50.000 timmar.

(snott från random websida, källkritik sysslar jag inte med ;))

Vi definierar normalt livslängden hos en lysdiod som den tid som förväntas för den att sjunka till 70% av sitt ursprungliga ljusflöde. Detta mått kallas L70. En typisk L70 livstid är 50,000 timmar. Men detta är kraftigt beroende på temperaturen inne i själva dioden. Vid höga temperaturer, degenerar det blå chipet och fosforlagret vilket leder till att dioden så småningom förlorar ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog mig friheten att räkna efter lite och under en led-ramps livslängd kostar en 4x54 w t5-ramp ca 17 600 kronor bara i rör. Förutsatt att man byter rör var sjätte månad och att ett rör kostar 200 kronor. Nästa gång någon frågar om fördelen med led så vet jag vad jag kommer svara. :)

/edit skrev fel pris på rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rätt häftiga priser när man väl börjar räkna på det. Ett rör hit och ett dit tänker man ju lite strunt samma. Men när man ska slänga i alla nya på en gång blir det lite pärligt i pannan. Led ljusen är ju billigare överlag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är väl 10 år lite överdrivet eftersom jag inte tror att många kommer att ha kvar den belysningen man köper nu om 10 år. Utvecklingen går så himla snabbt så om 10 år finns energisnålare och bättre grejer så jag tror de flesta har bytt innan dess.

Men för 2 år sedan byggde jag en ramp som jag tagit bort nu (fungerar utmärkt fortfarande). Jag gav ca 6 - 7000 kr för hela bygget då (varav driverkostnad ca 3 - 3 500 kr). Innan hade jag 3 * 150 MH och 4 * 54 W lysrör. På två år hade lysrörsbyte kostat ca 1600 kr och byte av ljuskälla till MH:n ca 1500 :-. Märk också att jag gick ifrån ca 600 W till ca 300 W. Att jag byter nu beror inte på att rampen är slut utan att jag vill ha mer ljus.

Att gå över till LED är inte bara en prisfråga - det är en fråga om flexibiltet och ljuskvalité också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv ogillar jag ju att bygga och pilla och det är ju lite synd då det ger frihet och möjlighet att få som man vill. Djuren i karet förtjänar ju det bästa. Det är ju onekligen lite kulor att tjäna i längden som man kan lägga på annat. Vilka ramper ger mest för pengarna tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Största fördelen med att bygga själv tror jag är tillgången på reservdelar .

Led är absolut framtiden men svårt att tro "datagrejerna och fläktar " håller i 10år . och utan styrning tänds inte grejerna, om alla diodrar lyser efter 5år skulle jag vara ganska imponerad (tittar precis på min t5 ramp med leds som moonlight belysning 1 år gammal där 2/6 lyser :) och min 3 år gammla pacific sun där datorn inte funkar ,men går att köra med timer .

Men vid köp av ny belysning finns det väll inte mycket att fundera på , men det är inga evighetsmaskiner :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jätteintressant tråd, ja tror precis som Lasse säger att vi som kör LED kommer att byta ljuskällorna innan livslängden är uppnådd.

Jag körde 720 Watt matat effekt (alltså inkl. HF donens drift-effekt (12st 54W T5)) i 9.5 timmar/dygn.

Det var tänt i 12 timmar men stegades in och ur de första/sista två timmarna,, omräknad till full effekt blir det ca.9.5 timmar

Jag gick till 305 Watt matad effekt (alltså inkl. drivarna) i 7 timmar/dygn.

Det var tänt i 12 timmar men gick med full effekt enbart i 5 timmar,, omräknat till full effekt blir det ca. 7 timmar

Till saken ska sägas att LED:en gav en nästan fördubblad tillväxt, PAR värdet ökades inte lika drastiskt men ljusets våglängder var "nyttigare" för korallerna.

Bytet gjorde att jag fick en minskad elräkning med 5340 SEK/år (beräknat på min el-tariff). Nu ska det tilläggas att jag hade extremt mycke T5 över karet.

Lägg då till att 12 st T5 lysrör a 200 SEK ska bytas 1 gång/år = 2400.

Mitt LED bygge kostade totalt 6400 SEK (använde både billiga Kina led och dyrare CREE), alla LEDs drevs av icke dimbara drivare.

Hela bygget var intjänat med råge efter 12 månader när det borde ha varit dags för mig att byta T5 rör:)

Vilket betyder att från år två satt jag med en LED belysning som kostat mig 0 SEK, jo lite kostade den för att ska man vara riktigt krass så behöver räntan på mina 6200 i ett år också räknas in.

Men eftersom 5340 + 2400 blir betydligt mer än 6400 + räntan så kostade den mig 0 SEK.

Kan ju även bifoga en bild, det blev helt enkelt fullt av koraller efter ett tag

post-5316-14468928698903_thumb.jpg

Ändrat av LN21
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den tillväxten kan man ju absolut inte klaga på. Snyggt. Givetvis tror ju inte jag heller att man har kvar ledrampen om det kommer nytt o bättre (vilket det förmodligen gör) inom den tidsramen. Är ju helt klart sugen på razor rampen räknar man så här man ju inget att förlora. Hm får se vad man hittar på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...