Gå till innehåll

Nybörjarfrågor - teknik


Erka

Rekommenderade inlägg

Sitter som novis inom saltvatten och funderar på ett par saker medan man läser Daniel Knops bok...

Tänkte göra om ett Juwel Lido till saltvatten för att testa lite och undrar om tekniken jag behöver, förutom tester/refraktometer...

Tänkte köpa ett Tunze Reefpack 250, Tunze ozmolator 3155 och till det belysning med Maxspec razor 120W 16000K någon som har erfarenheter eller råd angående dom valen?

Tänkte ha ett par clowner för att besökare ska ha något att titta på, är väl mest själv fascinerad över alla småkryp som kommer med LS, koraller har jag inte grepp på än men något lätt och nybörjarvänligt.

Tänkte börja utan sump för att senare när jag känner mig bekväm kanske skaffa något måttbeställt och färdigborrat i stil med 80*60*50 med avrinning och en sump till det. Belysningen bör ju kunna hänga med i det bytet isåfall, bara att uppgradera skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller koraller så finns det mycket roligt för nybörjare. Ricordea, skivanemoner, vissa lps mm. När det gäller tekniken och ljuset så ta det lite lugnt. Allt är mycket och tar tid att lära sej. Lätta koraller behöver oftast mindre ljus och cirkulation och vise versa. Så känn efter med vad du har och utöka efter behov. Tekniken beror ju helt på vad man ska i akvariet och vilken plånbok man har. Kän och kläm på hobbyn innan du slänger tusenlappar i karet=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, har haft sötvatten nu en bit över 20 år men aldrig tagit steget "över" så att säga så man är van att fylla akvarierna med det som finns kvar av lönen :)

Har redan ett Lido120 som kommer bli tomt så det är därför det är aktuellt, frågan angående tekniken kanske var fel ställd, kommer jag ha några begränsningar ang. ljus/skummare? tänker på sps och liknande... ljuset går att dimma om det skulle vara för kraftigt mm. Cirkulationen får man anpassa med streamers.

Ozmolatorn känns stabil, vill inte springa och fylla på varje dag och den kan hänga med om jag uppgraderar akvariet - inga pengar i sjön(akvariet).

Tunze Reefpack 250 kan jag använda till karantänakvarium om jag uppgraderar eller skaffar sump - smidigt och inga pengar bortkastade.

Maxspecen går att bygga ut om jag skaffar längre akvarium - förhoppningsvis en bra investering, skulle i den bästa av världar kanske köpt 160W men den passar inte på Lidot och jag är tveksam till att jag kommer ha större saltvattenskar än 200liter på ett bra tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande, får hålla koll på din tråd :) det kanske blir en beställning från Tyskland nästa vecka ifall den är lovande, läst både ris och ros om den, verkar dock vara mestadels bra kommentarer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...