Gå till innehåll

Snäcka åt min euphyllia :(


Tevowo

Rekommenderade inlägg

Köpte euphyllia hos min lokala zoobutik för ett par dagar sedan och var mycket nöjd då den såg ut att stortrivas och blåste upp sig fint i mitt akvarie. Korallen bestod av ett mellanstort huvud och 5-6 pyttesmå skott vid basen. Igår la jag märke till att en snäcka jag fått av butiken för ca 1 mån sedan, satt på euphyllia grenen, men tänkte just då inte så mycket över det - trodde att snäckan tyckte att algerna på den nyinstoppade var mer intressant än de som var i resten av akvariet.

Såg i morse när jag tände akvariet att 4 småskott var puts väck och att basen där de suttit var renskrapad hmmm... karet ganska nystartat (2 mån) de kanske inte trivdes tänkte jag, konstigt att de försvann så fort, synd... men det största skottet såg fortfarande lika piggt ut. Snäckan satt på grenen.

Kommer hem på kvällen, snäckan sitter kloss intill största euphyllia huvudet, börjar fatta lite misstanke nu, då huvudet inte är uppblåst och ser inte ut att vara kompis med snäckan. Matar fiskarna, sitter ned och äter middag med familjen. Snackar med familjen om den konstiga korallen som bara försvinner, och det går ca en timme. Tittar på akvariet igen och :( snäckan sitter fortfarande där... pillar bort den och ser att den har ätit ca 20% av huvudet - inte kul. Huvudet vill ej blåsa upp sig igen trots att det gått ett par timmar sen snäckan togs bort, hoppas att den repar sig imorgon. Synd för snäckan är vackert grönprickig, har ej rört min läderkorall eller skivisar - men euphyllia var smaskens tydligen (speciellt när man svultit en månad - stackaren - har hela tiden trott att den åt alger när den kröp på rutan).

Är nybörjare så vet inte hur vanligt detta är...

Bifogar bild på snäcka och euphyllia, (kvalitén inte bra - taget med mobil). Har även film på den lille gynnaren, men vet ej hur jag lägger upp den på bästa sätt.

post-7206-14468928774516_thumb.jpg

post-7206-14468928774747_thumb.jpg

post-7206-14468928774931_thumb.jpg

post-7206-1446892877511_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...