Gå till innehåll

Ni som kan lite om dreamchipen en fråga


Icefyres

Rekommenderade inlägg

Ok norrbagge her så hold ut med lite svårska. Hur er spredningen med en 100W dreamchip evt hvilka linser och hur många vil jag behøva på en 160X 66cm tank? ( 70høg ish) Vil det holda med 3 med 120 linsa? Eller måste jag upp i 4 stykken med typ 90 linsa?

Ac-Rc skal sleppa snart ca 100 nya chips for salu og jag er verkligen nyfiken på att kjøpa, problemet er om jag trenger 3 eller fyre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör 3 st med 60 gradiga linser. 120 cm långt, 60 cm brett och 60 cm högt. Jag har just nu 2 st 100 LEDs chip och ett 50 LEDs chip. 100 LEDs kör jag på ca 60 % av i min konfiguration (runt 1000 mA/kanal) och därmed ca 170 W. Läser över 200 PAR i ett ca 30 - 40 cm långt bälte längs med karet. jag har gjort konstruktion på så sätt att frågan om för lite ljus inte skall uppkomma :)

I ditt fall så kanske 3 st med 90 gradig lins kan duga men kanske 2 st med 60 gradig lins (en i varje kortände) plus 2 st med 90 gradig lins (i mitten) blir bäst. För täckning - se Excelfilen under.Skriv in linsens dameter, skriv in avstånd -> Chip - vattenyta samt avstånd vattenyta - nivå där du vill veta konens diameter

ljusbrytning 1.5.xls

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...