Gå till innehåll

LED-Ramp till 720L


Kenneth J

Rekommenderade inlägg

Då det är dags för uppdatering av akvarium, så får det bli att bygga ny ramp.

Kör en maxspect razor idag, men den räcker inte på långa vägar till 2m akvarium.

Jag har tänkt köra med 4st olika chip av 20W från AC/RC.

1. 6st Epistar 20w Actinic Blue Hybrid Led panel. De peakar på 445nm och ger runt 10% på 540-580nm

2. 6st Epistar 20w 14000k Multichip. De peakar på 450nm och ger runt 25% på 540-580nm.

3. 5st 420nm UV-Led

4. 5st Epistar 20w Violet Blue Hybrid Multichip. De peakar på 405 och 455nm.

Bifogar en skiss på hur jag tänkt mig placering och hur spridningen blir i teorin :-)

Jag tar tacksamt emot synpunkter.

/Kenneth

post-1950-14468928833201_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Nu har jag själv inte användt (än i alla fall) det violetta - blue hybridchippet från AC-RC men jag tror ganska mycket på det. Jag hade funderat på att ta 6st sådana - struntat i 420 nm actinic och i stället tagit 4 st 16000 (eller 14000 K) vita till

Mittenraden hade då blitt hybrid - vitt - hybrid - vitt - hybrid - hybrid - vitt - hybrid - vitt - hybrid. Använd om möjligt 4 cm linser.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Nu har jag själv inte användt (än i alla fall) det violetta - blue hybridchippet från AC-RC men jag tror ganska mycket på det. Jag hade funderat på att ta 6st sådana - struntat i 420 nm actinic och i stället tagit 4 st 16000 (eller 14000 K) vita till

Mittenraden hade då blitt hybrid - vitt - hybrid - vitt - hybrid - hybrid - vitt - hybrid - vitt - hybrid. Använd om möjligt 4 cm linser.

MVH Lasse

Tacl för din åsikt :-)

Du tror alltså att Man inte behöver UV-led, för att man får med av de våglängderna ändå? Eller behövs de inte?

Tycker du att jag ska använda rena 16000k/14000k eller multi 14000k till det vita i mitten raden?

Sedan ger detta ca 440w räcker det? Tycker själv att det ser ut som att det täcker in bra när jag skissar på det. Borde bli jäkligt bra tryck!?

Har några 10w hemma från AC/RC som jag kör idag och de är jag väldigt nöjd med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

420 är inga UV-led (UV är under 400 nm) - de kan snarast kallas actinic. Deras Violet Blue Hybrid Multichip täcker in de här våglängderna rätt bra. Enligt specen så skall inte spektogrammet se ut som det gör men jag antar att det kan variera lite. Till de vita i mitten (som jag förslog) - fundera över att använda 16 000 eller 20 000 K. Att använda blå-vita chip kan också vara ett alternativ. där handlar det om estetisk preferens.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...