Gå till innehåll

Erfarenheter utav chromis sp


pkarl

Rekommenderade inlägg

Hej!

Funderade på att uppdatera fiskbeståndet och kommer att köpa ett stim av chromis viridis. Dock så finns det ju även andra arter av detta släkte och jag undrar vilka erfarenheter andra har. Tänker då bl a på

Chromis vanderbilti, Chromis insolata osv...

Viridisen har jag koll på men inte övriga arter. Är dem lika "enkla", kräver dem något speciellt?

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis börjat försöka hålla ett stim Chromis Nigrura. De är i princip identiska med Vanderbilti, men fångstplatsen stämmer inte så det måste vara Nigrura jag har.

Utav lite olika skäl så fick jag aldrig ihop individer nog för ett stim, utan började med 2 som smågnabbades. Sen fick jag tag i en 3:e ett par dagar senare. Den mobbades snabbt ut av alfa'n och fick bo i sumpen. Sen 2 veckor senare skulle jag iväg för att hämta 3-4 till och släppte ner sump-individen i visningskaret. Nu var det så att jag kom hem tomhänt då någon tagit alla Nigrura framför näsan på mig. Under tiden hade 3:an slagits ihjäl.

De två jag har nu går ihop fint men den stora jagar den lilla då & då. De äter allt, rör sig hela tiden, fort och vilt! Komplett orädda och när ljuset faller "rätt" otroligt vackra. Jag har kämpat mot prick i många veckor men de verkar inte bry sig om att de har prick.

Summa summarum: elaka mot varandra, håll ett stort nog stim, annars tåliga, livliga & fina :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag införskaffade 7 st C. nigura på triton för ett antal veckor sedan, det kanske var jag som norpade dem du tänkt köpa Ormet? Med sju stycken är det iaf mycket lite aggressioner dem emellan, och inga tendenser till mobbning av en specifik individ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar.

Med andra ord så påminner dem ganska mycket om C. Viridis om jag har förstått det rätt. Det låter ju lovande. Planerar att ha ett stim på över 10 st C. Viridis samt ytterligare ett annat stim av någon annan Chromis art. Bara jag får tag i dem. Det är tyvärr inte ofta jag har sett dem till försäljning.

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag införskaffade 7 st C. nigura på triton för ett antal veckor sedan, det kanske var jag som norpade dem du tänkt köpa Ormet? Med sju stycken är det iaf mycket lite aggressioner dem emellan, och inga tendenser till mobbning av en specifik individ.

Kul att höra att 7 st ger bra resultat! Jag funderar på att ha 5 då min burk är lite mindre. Jag tror inte det var du som norpade "mina" Nigrura, Fredrik mumlade nått om en norrlänning som kom långväga ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...