Gå till innehåll

Vilka koraller/djur är bra för vad?


marcuskorv

Rekommenderade inlägg

Hej jag är i uppstartfasen av ett saltkar.

Jag skulle gärna vilja veta om det finns någonstans man kan läsa sig till vilka fiskar, räkor, sniglar och koraller m.m är bra för vad i ett akvarium.

Tex så vet jag ju att turbosnäckor är bra städare, men vad mer finns det för bra stärdare och vad ska man undvika eller inte alls vara utan i ett akvarium för att få algbildning eller andra tråkigheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, här är mina erfarenheter som definitivt ej är någon absolut sanning.

1. sniglar/snäckor av några olika sorter är bra, dels mot alger och gärna även snäckor som lever under sanden för att röra om och äta matrester.

2. Pincettfisk är en sjukt vacker fisk som äter glasrosor, ett måste enligt mig!

3. Jag har även mandariner, gul gylta och en sixline wrasse i, de "ska" äta plattmaskar och annat. Jag själv har inte direkt märkt att de har gjort någon skillnad hos mig.

4. Små eremiter (undvik de stora tycker jag av anledningen att de bråkar och kan röra runt väldigt mycket i burken) är mycket bra för matrester och alger.

Jag har även några grå salarias och en svart, dessa roliga fiskar är algätare. Ett alternativ/komplement till snäckor.

tre grundstenar skall du ha "städare" för tycker jag: alger, matrester och glasrosor.

Sen om du gör som jag och har klantat mig och inte doppat koraller så man fått plattmask i får man utöka till det också... (är arg på mig själv bara erkänna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snäckor och små eremiter "vill man inte vara utan" däremot tycker jag att Mandariner och Pincettfisk är för den lite mera avancerade akvaristen då dom är svåra och kräver extra omvårdnad. Glasrosor kan man bekämpa med en Pepparminträka eller två dom är både enkla och kul att titta på.

På korall sidan är det svårt att peka ut arter men skivor är svåra att ta kål på annars kan man titta på Mjukisar och LPSer där finns flera enkla arter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något att tänka på om du ska köra en Deep sand bed är ärr inte ha mandariner eller sandvändande sjöstjärnor i burken, orsaken till detta är att de äter alla de bra djuren som lever och underhåller sandbädden. men kör du shallow sand bed så kan du strunta i detta tips=)

/Wigge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som tidigre skrivit så tycker jag man ska satsa på en rejäl städpatrull. Snäckor av olika slag inte bara en sort utan både sandlevande tex Nassarius Sp och andra turbo.

Eremiter tycker jag är ett måste tex Clibanarius tricolor eller någon Sp. Några olika Lysmata är alltid bra tex Lysmata wurdemanni bra på glasrosor Lysmata amboinensis putsar fiskar från parasiter. Sedan ska man ha i åtanke att köper man en fisk som äter glasrosor så finns där en stor risk att dessa käkar lite på koraller.

Det viktigaste tycker jag att man tar det lugnt och låter allt ta sin tid.

Sedan vill jag slå en liten varning detta gäller skivoranemoner kollonianemoner och tex Xenia när du införskaffar sådana så kan dem mycket lätt sprida sig helt okontrolerbart så när du köper sådana placera dessa på isolerade stenar eller en sten med sand runt.

mm mm Läs så ögonen blöder här är en liten vink iaf.

Detta kan man skriva hur mycket som helst om.

Extra noga är att kolla vilka fiskar som passar ihopa samt vilka som äter polyper mm mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt akvarium finns alltid en stor mängd små eremitkräftor (Clibanarius sp) och en ännu större antal snäckor (huvudsakligen Trochus sp) Dessa utgör en bra städgrupp. Dessutom gillar jag pepparmintsräkor mot glasrosor. Favorit sandvändaren är Valenciennea puellaris som är en klar favorit. Den släpper sin sand direkt och sprider därför inte sanden lika mycket som sina släktningar. Det betyder inte att det ibland dammar lite, särskilt i början innan den gått igenom all sand i akvariet, men den håller garanterat sanden vit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...