Gå till innehåll

Top Fathom fråga


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej är det någon som kör med Top Fathom? Är de bra? låter de mycket? funderar på att stoppa en sådan i min framtida sump.

O.S.A snarast möjligt, tack på förhandsmiley1.gif

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en Top Fathom 100, är nöjd ,dom sörplar dock i luftintaget/slangen. men det går att justera alternativt dämpa ljudet med skumgummi eller nått.

Bra och effektiv tycker jag.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Niclas, jag har kört en 200:a i fem år och är nöjd med den. De är som Thomas säger att det låter mest om luftintaget till venturimunstycket. Men att det låter mycket om venturimunstycket innebär att den suger in mycket luft som innebär mycket bubblor som i sin tur leder till mycket skum, lite förenklat kanske. Men det är ett sätt att få en skummare att fungera bra. Köp en kraftig pump till, titta på deras hemsida vad de rekomenderar och köp något liknande, jag blir förvånad när jag ser vissa rekomendationer av pumpar till TF. Med dagens begagnatpriser så är det bara att slå till. Är du osäker så är det bara att komma hem till mig och lyssna.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på Er, skall nog investera i en beggad Top, och Janne, jag kommer gärna på ett hembesök vid tillfälle.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

E mkt nöjd med min top Top Fathom 100. Ljudet går att få bort med en "ljud dämpare"... ett rör som sitter i änden av slangen, fylld med vanlig filter vadd.

Funkar kannon!smiley14.gif

__________________

Kunskap är lycka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sjä´lv en 200a och tyckewr den e bra, dock vill jag på sikt byta ut min Eheim 1060 mot något lite starkare för att få utnyttjat skummarens fulla kapacitet.

/Mattias

__________________

720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h genom ytavrinning + 3st iks aquastar 3500 genom vavesimulator. Skummare Top fathom 200, osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,har haft både TF300/400,funkar kanon.låter,javisst men det är lättfixat

Den svenska importörens kapacitetsangivelser är/var dock mkt optimistiska -jämfört med TF:s egna specar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få använt skummarens fulla kapacitet så bör man nog gå efter TFs egna pumprekomenationer vilket skiljer sig ganska mycket från svenska importörens.

__________________

720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h genom ytavrinning + 3st iks aquastar 3500 genom vavesimulator. Skummare Top fathom 200, osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där nu har jag äntligen fått tagit mig i kragen och fixat en ljuddämpare till min TF 200, kopplade en m slang från luft intaget till en petflaska som är tillhälften fylld med bommul. Snacka om att det blev skillnad alltså :-) Nu låter den inte mycket alls.

Jag skrev även ett mail till Top Fathom där jag frågar vad dom tror om andra oumpalternativ an just Iwaki och Little giant som dom rekomenderar.

Frågade om pump till 200an som jag har tex eheims nya som pumpar 4500L /H med max höjd på 3,5m för 1500kr.

Och så frågade jag om Aqua medics Ocean runner som pumpar 6500 L/H med max höjden 3,7m, för 1350r, hoppas dom svarar :-)

TF skummarna vill ju ha pumpar som trycker bra, vet inte om man kan komensera ett svagare tryck med mer flöde? Tex en pump som flödar 3000 L och max tryck höjd 5m, om man kan ta typ en Ocean runner som pumpar 6500L med en tryck höjd på 3,7m. Kan dessa två oumpar bli ganska likvärdiga efter som den med lägre tryck har högre flöde?

/Mattias

__________________

720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h genom ytavrinning + 3st iks aquastar 3500 genom vavesimulator. Skummare Top fathom 200, osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har en TF500 med en Little Giant 5MD pump som pumpar 1800 l/h vid 4,5 m höjd. Skummar otroligt mycket. Har lite problem med inställningen,skummet blir lite för ljust. Samt ljudnivån, ska prova ljuddämparen.

TF-skummarna kräver ett högre tryck pga Venturidysorna.

Vid lägre tryck drar de helt enkelt inte in tillräckligt med luft.

Tex TF200 behöver en pump som klarar att pumpa ca 1200 l/h vid 3,5 m tryck. Varken Eheim eller Ocean runner klarar dessa tryck. Det går inte att kompensera mindre tryck med högre flöde pga venturimunstycket har en bestämd diameter och de kräver en viss flödeshastighet för att dra med sig luften.

Den funkar kanske ändå med mindre tryck men inte som den är dimensionerad.

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jocke, när det står som det gör tex på Eheim pumpen 4500 L/ H och lyfthöjd 3,6m, hur skall man tolka detta?

Som du skriver så bör TF skummarna ha riktigt med tryck på vattnet, en pump som tex Eheimen, betyder det att den orkar trycka upp ett tryck på 3,6m men vid det trycket orkar den inte pumpa ut något vatten?

/Mattias

__________________

720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h genom ytavrinning + 3st iks aquastar 3500 genom vavesimulator. Skummare Top fathom 200, osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias, Eheim och de flesta pumptillverkare anger maxflöde och maxtryck. ex Eheims pump som ger 4500 L/min vid 0 m och 3,6 m vid 0 l/min.

Mao så minskar trycket med flödet .

Vet inte riktigt hur Eheims kurva ser ut men tippar på att du vid 1200 l/min har ca 2,5 m´s tryck. Försök att få tag i en pumpkurv för pumpen så ser du vad du får ut. Om du tittar på TF´s rekommendationer så behöver en TF200 5+ psi i tryck( 1 psi är ca 69cm vattenpelare, dvs 5psi är ungefär 3,5m)och ett flöde på 200-300 gallons/h ( ca 760-1135 l/h, 1 US gallon är 3,785 l)

Hoppas att det hjälper dig lite

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för att du förklarde :-) Ja eftersom jag ändå tänkt byta ut min 1060 så är det lika bra att spara ett tag extra så att jag kan köpa en pump som får skummaren att prestera max. Får bli en Little Giant eller Iwaki eller liknande, det måste vara himla bra skummare i allafall för även med en klen 1060 skummar det rejält.

/Mattias

__________________

720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h genom ytavrinning + 3st iks aquastar 3500 genom vavesimulator. Skummare Top fathom 200, osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm ni som kör med TF 100 var ska vatten linjen ligga ? i kanten på "konan " helller högre jag behöver lite råd om hur bästa sättet för att justera den är helt grön på TF köpte den i helgen en TF100 med en eheim 1060

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tidigare kört min TF 200 med vatten linjen i skarven mellan konan och skummar kroppen men har sedan att par dagar testat att köra med linjen ca 0,5 cm upp på konan. Detta verkar funka bättre, får ut mer skit och det är lika brunt som innan, kör även med ganska mycket luft, kranen e lite mer än halvöppen.

Har man en kraftigare oump skall kanske inställningen funka bättre på annat sätt men med min 1060 så gör det nog bara gott om jag har vatten linjen lite över än vad man kanske skall om man kör med en pump som orkar trycka på såpass kraftigt som de pumpar Top Fathom rekomenderar.

/Mattias

__________________

720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h genom ytavrinning + 3st iks aquastar 3500 genom vavesimulator. Skummare Top fathom 200, osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack jo har läst deras anvisning och luddigare vattenlinje får man nog leta efter ;-) iaf jag har svårt att se var den ska vara ganska svävande ja ja det blir ju skit i koppen iaf

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det visas ganska tydligt att vattennivån skall ligga vid flänsen. Titta vid de två strecken till höger (Water level)

Niclas_commins5-1.gif

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo iofs men vid flänsen innebär iaf ett spel på 2-3 cm, men det kanske inte är så nog jag får ju iaf ut en svart/grå sörja, man får väl helt enkelt lära sig den efterhand. hur mycket luft och hur högt vattenlinjen skal vara tack iaf för alla tips & råd !

problemet jag har nu är att jag inte kan andvända min nygjorda sump :-( den är tyvärr "i detta fallet " 50 cm hög och eftersom utloppet på skummaren går över kanten på sumpen så måsta jag höja upp skummaren i taket ,så den får helt enkelt inte plats .måste lösa det för jag vill ha mina 140 liter till sumpen ! är inne på att göra hål i sumpen för att släppa tillbaka vattnet enligt denna metod http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid =234382.

någon av er som testat det istället för att borra ?

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fungerar nog bara om din sump är i Akryl eller någon annan form av plast. Glas funkar det med största säkerhet inte på.

När det gäller skummaren så menas nog att du skall ha vattenlinjen i någonstans i mitten av flänsen vilket borde ge en feltollerans på 5mm.

När det gäller utloppet från skummaren så måste det väl gå att förlänga utloppet? Har du testat?

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öhh Det ÄRglas man gör hål i !! "ett helt gäng som gjort hål i sina glasburkar istället för att borra" jag kollade och clasohlson har dom diamant bitarna kostar 62:- styck

jo isof har jag vattenlinjen precis så

utloppet ska jag fixa till ,men jag har inte hunnit testa att förlänga det än ,pillar just i hop en auto top-off värmde plexi och gjorde en justerbar hållare som hänger över sumpkanten blir mkt bra

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorrysmiley9.giftittade endast på bilderna... Såg ut som en typisk Amerikans Akrylburk.

Verkar ju rent livsfarligt att borra på detta sätt, finns alla möjligheter att det skall gå åt h-e.. Personligen skulle jag inte gå i närheten av ett fyllt akvarium med någon form av borr.

Om man bortser ifrån ovan så är det ju ett ekonomiskt bra sätt om man redan har en dremmel. Berätta gärna hur det gick om du provar.

O var försiktig! __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja fördelen med det här är att man "slipar" bort glaset om jag har fattat det rätt ,det blir bara damm av det som försvinner !

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...