Gå till innehåll

Ammoniak/ammonium tillbaka i tre år gammalt akvarium


Krillo

Rekommenderade inlägg

Hej hej,

Tänkte dela med mig av mitt problem och se vad för råd ni har att ge mig.

Jag kör ett RSM130 sedan cirka tre år tillbaka. Har aldrigt haft några stora problem egentligen tills nyligen, kort summering:

På grund av nytt hus och ny bebis blev det eftersatt akvarievård ett tag, mest eftersatt blev vattenbyten och tester. Detta resulterade i (eller oberoende av)

1. Utbrott av glasrosor.

2. Cyano.

3. Två månaders kamp mot cyano med mekanisk avlägsning, ingen effekt.

4. Behandling med Ultralife Red slime remover = cyano borta.

5. 50% vattenbyte.

6. Tomentosus + 4 pepparminträkor inhandlade = kontrollerad situation av glasrosor.

7. NH4/NH3 ligger stadigt på 0.25 ppm

Punkt sju är mest intressant just nu, jag har annars aldrig haft någon förekomst av ammoniak/ammonium sedan starten för tre år sedan. Vad som hände under de 6 månader när allt var eftersatt vet jag inte. Nu är jag dock väldigt noggran med att följa upp, testa, byta vatten men inget jag gör får ner halten. På inrådan doserar jag även Zeobak 2 ggr i veckan utan effekt.

Jag har funderat på om jag har för mycket fisk, inventering:

1st Zebrasoma scopas

3st Blå chromis

1st Nemateleotris decora

1st Valenciennea wardii

1st Acreichthys tomentosus

Dom flesta av fiskarna är ganska små, kombinerad längd är kanske 24 cm om den gamla tumregeln håller fortfarande. Dom enda tillskotten på senare tid är Tomentosuses och Wardii, men dom kom till efter jag upptäckte ammoniumtoppen. Skall även tilläggas att jag pensionerade en chromi samt en bi-color blenny så bytet blev 1:1.

Vad som oroar mig mer och är något jag nyligen hittat är att mitt salt, Reef Crystals, bidrar med 0.25 ppm NH3/NH4. Jag började mäta mina saltblandningar mest på chans och döm om min förvåning när jag såg att vattnet hade 0.25 ppm. Testade även RODI-vattnet som var 0 så det var inte därifrån. Googlade på detta och det visar sig vara många med Reef Crystals som har samma problem. Detta var en smärre chock för mig ... hur kan detta gå obemärkt förbi när så många verkar vara drabbade av samma sak. Dock finns det en användare på Reef Central som hävdar att vissa tester, t.ex. Salifert, inte klarar att mäta NH3/NH4 på blandat saltvatten på grund av att andra värden är för höga(?) Dock så testar jag ju även i tanken och får 0.25

Man tycker ju min LS skulle kunna ta hand om detta. Men det gör den alltså inte ... nivåerna ligger konstant på 0.25. Jag vet inte hur mycket av Reef Crystals-vattenbytena som bidrar till detta, det är ju bara 10% i veckan. Men har man ett problem vill man ju inte bidra till det ...

Skall jag börja byta ut min LS? Har cirka 15 kg i tanken. Jag trodde den skulle klara sig längre än tre år ... vad har ni för erfarenheter med det?

Blev lång post det här men jag vet inte vart jag skall börja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvär är det så att ammonium/ammoniaktesterna inte är tillförlitliga. Värdet 0,25 ppm är mycket vanligt förekommande vid test och enligt min bedömning är det felaktigt i 90 % av fallen - det går inte att lita på. Det är också så att alla testmetoder har problem med olika störningar och vilka det är och hur mycket borde framgå av testen. Att du får värde på ett nyblandat salt tyder på att det saltet innehåller någon störjon.

Titta på dina djur - fungerar de bra och allt ser biologiskt bra ut - glöm mätvärden på 0,25 ppm. avvakta helt enkelt. Vid pH 8,3 så blir (vid ett totalt innehåll på 0,25 ppm) den fria ammoniaken ca 0,025 ppm så även om det är ett sant värde (vilket jag tvivlar på) så är det ingen ko på isen. Det faktum att du ligger på 0,25 stadigt - varken minskning eller ökning - tyder också på mätfel.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, men då får jag väl försöka hitta ett nytt test som fungerar. Man kan ju inte nöja sig med att de flesta testen visar fel ... då är det ju poänglöst att använda dom.

Just det. Jag använder aldrig ammonium/ammoniaktester av hobbymodell.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Per definition har jag aldrig upplev fri ammonium/ammoniak i ett igångkört akvarium om det inte skett en rejäl katastrof med massdöd och annat. Har väl nitrifikationen kommit igång så brukar det vara fritt från farliga mängder ammoniak. Om filterkapaciteten är för liten/nitrifierarna konkurerade bort av heterotrofa mikrober så brukar ammonium/ammoniakkoncentrationen variera lite beroende på tid sedan sista matning (då i ett akvarium som tuffar på normalt). Ammonium/ammoniak är därför inget problem för mig. Jag har med hjälp av lab-mässig apparatur gjort otagliga mätningar och experiemet om hur ammonium/ammoniak, nitrit och nitrat förhåller sig i hårt belastade system.

Sedan finns det ett annat sätt om man trots allt misstänker för hög ammonium/ammoniakkoncentration. Jag har aldrig varit med om detta utan att samtidigt kunna mäta nitrit. Har du nitrit så är det en indikation på ammonium/ammoniak i vattenkolumnen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jag väljer det resultatet för det är mer troligt och mer positivt :) :

1. Jag gjorde test med referensvätska med Seachem som stödde resultatet 0.

2. Inga djur är påverkade, varken makro som mikro.

3. Inga koraller verkar irriterade.

Seachem är ju hyggliga och inkluderar ett kalibrerat prov som påvisar 1 ppm löst ammonium så man ser att deras sensorer fungerar som dom skall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med en referensvätska är att det inte tar hänsyn till ditt aktuella vatten och eventuella störjoner i det. Saltvatten är en så komplicerad lösning så det enda sättet att kontrollera en test är att "spika" ett prov med en känd mängd av det eftersökta ämnen. För de flesta av oss gäller att vi inte har den noggranna utrustning som behövs för att kunna "spika" ett prov.

Punkterna 2 och 3 är de viktigaste i ditt fall (och alltid det viktigaste)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...