Gå till innehåll

Montera stor acropora


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Så länge den inte står och vippar fram och tillbaka i strömmarna spelar det antagligen ingen roll om den sitter fast eller inte. Den har antagligen börjat tappa vävnad pga av att den får för dåligt med ljus/cirkulation runt foten alternativt knasiga vattenvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl inte helt ovanligt detta på stora koraller ium att dom skymmer sig själva.. Om den inge vickar något så borde det inte vara några problem. Jag fick bända bort en Pocillopora hade vuxit fast på en sten. Har för mig om att acro går på samma sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om dem har tveksam anläggning sätt fast dem med Epxi isf så den kan fästa emot något.

Ha koll på den är det bra cirkulation även i botten av den ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, men KH har vinglat lite när jag försöker trimma in min balling.

FM Balling-tillsatser går i också i en mängd som motsvarar ca 0,4 ml/dygn (20 ml i en 5 l dunk som räcker ca 48 dygn) från varje flaska på 255 l netto - är det en vettig rate?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

från 8,5 till 9,5 på 14h inatt, men vävnadstappet syndes innan. Har ju haft en del problem i burken, men jag trodde det var på bättringsvägen.

Även min Green slimer acro har tappat lite runt foten...

Bara acro som är hängiga... seriatopora calendrium är kanonfina

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det kommer till dom större korallerna så är det massivt flöde som gäller, har tråkigt nog märkt det på en av mina större acron.

Brukar bli fläckar där vävnaden tunnas ut för att sedan sakta försvinna.

Annars kan det bero på ljus, ligger korallen i en ny vinkel där den inte får lika mycket ljus till basen så kan den "offra" basen.

Ditt ser dock ut att gå lite för fort...

Kör du kolkälla så avbryt direkt, skippar man det vid problem så brukar korallerna bli stabilare.

//NiXoN

Edit; För Acron så skall kh vara stabilt, kör du riktigt låga näringsvärden/kolkälla så gå inte över 8-8,5 för det kan trigga vävnadsdöd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hyperion R2 2x150 som går på bali med 80%.

Korallen har varit i kanske 10-12 veckor.

Hade ju nåt som hände för ett par exkor sen när några acrofraggar for illa, antagligen för mycket ljus för fort, kanske högt kh pch sen ett par dat med för lite ström då jag råkade strypa pumparna efter att ha gjort anemonskydd av strumpa.

Men detta kommet efter att ha ordnat allt detta (förutom att kh legat högt och nu gjort en dipp). Det sammanfaller med att jag ersatte en 6015 med 6095 (15v kristall). Har en 6045 utöver det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mängden ljus du får ur den rampen med 80% bör vara mer än nog, men frågan är om du inte upplever ett gammalt Mh problem, dvs ljuset kommer från en punkt vilket skapar permanenta skuggor.

Du har flera parametrar som är lite fundersama varav det blir svårt att riktigt sätta fingret på vad som strular.

Basnekros så brukar jag dock oftast utgå från att det är kemiskt/kh och om dom delarna fungerar å börjar jag titta på flöde och därefter ljus.

Har man riktigt otur så är acron stressade av parasiter men du har väl doppat alla dina koraller innan du haft dom i karet?

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej inte doppat alla (sötvatten menar du?), inte dessa. Exakt hur gör man det, och är det lönt att prova nu , eller kan nån annan akutinsats vara på sin plats?

Brukar vävnaden kunna växa tillbaka igen?

Jag tror på Kh då jag vet att det legat högt samt gjort en svängning de senaste dagarna. Försöker stabilisera på 8.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, doppa aldrig acron i sötvatten.

Det finns parasiter som AEFW som kan belasta eller äta upp hela ditt acroporabestånd om det väl kommer in i karet, att bota detta är ytterst krångligt.

För att kontrollera nya koraller så finns det olika behandlingsdopp man använder där korallen ligger i ett tag så man kan se om det lossar några parasiter.

Du kan nämligen inte se dessa djur med bara ögat när dom väl sitter på en korall, äggen kan man se.

Tror dock inte det är ditt nuvarande problem men det är helt klart nåt man bör beakta...

Vävnaden kommer nog inte att återkomma till den delen av korallen som ligger i skuggan, det är inte fördelaktigt att växa där helt enkelt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppsan vad fort det går:( Svajande KH kan vara en orsak. Men jag tror mer på skuggad fot. Ofta stannar avsaknaden av vänad där den får ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har det såkallade MH fenomenet att en del av korallen skuggas och det är inte ovanligt att vävnaden försvinner på skuggsidan en aning. Och en av dem som har detta fenomen har klarat sig 6 månader och växer bra på solsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...