Gå till innehåll

Förvirring bland anemonerna


heba

Rekommenderade inlägg

Har ett tag sneglat på Stichodactyla tapetum http://se.reeflex.net/tiere/2920_Stichodactyla_tapetum.htm - dom små anemonerna och när man sett dom i butiker florerar flera olika namn/begrepp såsom rockanemon, sandanemon, mini-maxi anemon, mini carpet anemon osv.

Vad jag läst mig till så är inte alla dessa samma art.

Så min fråga är (då butiken inte kan svara) vad är det som importeras mest hit till Sverige? Är det någon som vet, eller bara "gilla läget" och hoppas den inte blir "jättestor" som t.ex denna http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+499+1704&pcatid=1704 ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nog bara sett phymanthus crucifer i butik. Dom kan ju bli rätt stora dock(18cm). Akvarieleasing har haft ett gäng sådana ett tag.

Tror de flesta namnen sandanemon, rockanemon osv är samlingsnamn för de olika arterna då vissa arter verkar svåra att skilja på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Reeflex så blir S. tapetum bara 4cm i diameter, blir de större (upp till en cd-skiva i omkrets), så är det S. sp, vilket för mig känns lite så där, då jag tror att det är samma sort. :)

"Rock anemone", "sandanemon" eller Phymanthus crucifer, är en helt annan sak, de har inte de där bubblorna in på disken i mitten och lever i sanden eller i skrevor bland levande sten. Du ser väldigt sällan, om någonsin, foten på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer en bild på rock anemon

post-3404-14468929199405_thumb.jpg

Den skilljer sig klart mot mini maxi anemonerna.. Dock verkar dessa två arter inte kriga sins emellan då dom kan leva tillsammans.

Sen när det gäller tapetum så verkar det finnas lite olika bud på storlek ... Ser man till USA så finns det snarare mini mini och mini maxi , dvs småttingar som blir runt 4-5cm som Max samt maxis som verkar kunna bli som en cd skiva ,

post-3404-14468929199655_thumb.jpg

Där ser du ett par mini maxi ..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...