Gå till innehåll

impajimpas 600 liters


impajimpa

Rekommenderade inlägg

  • Svar 322
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tycker också det verkade väldigt högt. Provar med en penna av modellen billig. Så jag är iväg nu och tänkte skaffa ett nytt test

Bra. Börja inte dosera en med en massa konstiga saker innan du vet hur du verkligen har det. Jag tror inte något skulle överleva om du hade 10 i PH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst att högt ph kan fälla fosfat från sten men jag är kanske ute på och cyklar :)

Det som menas med att något fäller ut är att det inte kan lösa sig mer. Ett högre PH fäller ut fosfatet vilket menas att den förblir 'bunden' till LS och annan inredning. Om sedan PH sjunker igen så frigörs fosfatet igen.

Alla kemister är välkomna att rätta mig:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som menas med att något fäller ut är att det inte kan lösa sig mer. Ett högre PH fäller ut fosfatet vilket menas att den förblir 'bunden' till LS och annan inredning. Om sedan PH sjunker igen så frigörs fosfatet igen.

Alla kemister är välkomna att rätta mig:)

Det var min testpenna som visade fel för jag köpte 2 nya olika test som båda visade ca 8 i PH.

Jag fick för mig att när det fällde ut fosfat och inte längre löste sig så blev det synbart och i samma veva som jag tog proverna så hade vattnet blivit mjölkigt. Därför antog jag att det var fällning men det är kanske p.g.a bakterieblomning.

Tack för alla svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ditt vatten ser mjölkigt ut så kan det bero på att du doserat balling felaktigt som du skrev för några timmar sedan. Om du är osäker på vad och hur du skall dosera så är det bättre att inte dosera något alls. Jag har inte följt din tråd tidigare men om du är ganska ny med saltvatten så läs på så mycket du kan innan du börjar labba med vattenvärden. Kanske har du någon/några kompisar i närheten som du kan lära dig av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ditt vatten ser mjölkigt ut så kan det bero på att du doserat balling felaktigt som du skrev för några timmar sedan. Om du är osäker på vad och hur du skall dosera så är det bättre att inte dosera något alls. Jag har inte följt din tråd tidigare men om du är ganska ny med saltvatten så läs på så mycket du kan innan du börjar labba med vattenvärden. Kanske har du någon/några kompisar i närheten som du kan lära dig av?

Har kört balling light i ca 6mån. Har haft väldigt mycket åtgång på KH hela tiden. Bytte till provisorisk lysramp som är mycket svagare för ca 1 mån sen. Undrar om det har påverkat KH åtgången i karet. Jag har varit dum/lat och inte tagit tester sen dess och nu är som sagt KH betydligt högre än för 1 mån sen. Alla andra värden ligger som tidigare så nu har jag justerat ner KH doseringen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En svagare ramp kan ju påverka korallernas tillväxt ganska ordentligt, och då minskar ju balling åtgången också. Se till och mät Mg, Ca och KH ordentligt, men börja med salthalten. Justera sedan in alla värden i tur och ordning så skall du se att det fixar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimpa

Bara stoppa ballingen helt o ta det lite lugnt o mät salthalten så den är rätt.. Är den rätt så bara låt KH't naturligt sjunka tills rätt nivå igen.. Inga vassa förändringar nu..

Att karet ballar ur är vad jag anser helt naturligt när du byter bränslet/ljuset.. Bara bra att du insåg detta så pass snabbt ändå.. Höjningen har ju gått långsamt så kör sänkningen långsamt också på naturlig väg så bör allt gå bra faktiskt..

Ett tips dock.. Är salthalten hög så häv ur några liter i taget o låt osmosen fylla på.. För att skynda en Aning.. Inga stora volymer nu..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimpa

Bara stoppa ballingen helt o ta det lite lugnt o mät salthalten så den är rätt.. Är den rätt så bara låt KH't naturligt sjunka tills rätt nivå igen.. Inga vassa förändringar nu..

Att karet ballar ur är vad jag anser helt naturligt när du byter bränslet/ljuset.. Bara bra att du insåg detta så pass snabbt ändå.. Höjningen har ju gått långsamt så kör sänkningen långsamt också på naturlig väg så bör allt gå bra faktiskt..

Ett tips dock.. Är salthalten hög så häv ur några liter i taget o låt osmosen fylla på.. För att skynda en Aning.. Inga stora volymer nu..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack för tipsen.

Jag stoppade all dosering och nu låter jag karet förbruka KH tills det kommer på normal nivå igen. Jag gjorde även ett 15% vattenbyte igår.

De närmsta veckorna blir det lite tätare vattenbyte och mätningar av vattnet.

Kommer även till att prioritera den nya ljusrampen (i den mån tid finns) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist när det strular Jimmy. Hoppas du får ordning på det snart..

Gott nytt år önskar jag dej o din familj. Mvh Atlas

Tack. Så här i efterhand så var det rätt korkat att byta till en svagare ramp och inte hålla kolla på åtgången i karet. Men man lär sig så länge man lever :snurrig:

Gott nytt år till er också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...