Gå till innehåll

Nybörjarfråga Acropora


peakXp

Rekommenderade inlägg

Tjo. Hade inte alls tänkt köra SPS, men fick med en liten fragg gratis när jag köpte annat, är ganska säker på att det är en acropora. När jag fick den var den rödbrun, nu börjar den skifta i grönt. Bra eller dåligt? Har fått lite tillväxt på den, kanske 3-4mm på 4 veckor. Har inga bilder på den, men kan försöka ta om det hjälper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grönt skimmer kan vara lite lurigt om man inte har en bild...

Antingen så kan den hålla på o skifta mot en bättre färg eller så kan det vara att det finns lite väl mycket näring eller spårämnen i karet.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag misstänkte, det är aldrig så enkelt som "bra" eller "dåligt" :)

Näringsvärdena har jag hyfsad koll på, har snarare haft för lågt tidigare för mina mjukisar ska må bra, men nu ligger jag på medelvärde så att både LPS och mjukisar trivs. Men detta är ju som sagt en SPS som vill ha lägre värden, så det kan mycket väl vara det.

Spårämnen tillsätter jag 75% av rek dos varannan vecka, men har inga tester för det, så där har jag ju ingen bra koll. Gör VB på 10% varannan vecka också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillväxten var nog som mest i början när näringsvärdena var låga och har nog avstannat nu, eller så går det i perioder (kan inte så mkt om dem som sagt). Det var inte alls min avsikt att kombinera mjukisar, LPS _och_ SPS. Nu är jag iofs mest inne på LPS'er, men får se hur jag gör. Kanske får ge bort min lilla acro till ett kar med andra förutsättningar, om det nu är så att den inte trivs längre. Bild kommer så fort jag får tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...