Gå till innehåll

Levandesand i filtert?


Freddess

Rekommenderade inlägg

Har ett filter med två kammare. Tänkte ha levande sten i den ena och kol i det andra. Tyvärr hade de inte lövande sten i de proportionerna att det gick att använda på det sättet. Dock fick jag levande sand över... Kan man lägga det i en nylonstrumpa och ha i filtert eller det bara kommer att slamma ner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får nog bli så. Tappade ur 2/3 av vattnet. Lade i stenen och sedan sanden. Fyllde upp med vattnet igen. Fy tusan va mjölkigt det blev. Hoppas att det inte lägger sig förryckte skräp på LS. Ska man blåsa bort det då eller det sköter sig själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köp en levande sten på ett par kilo och ta en skruvmejsel och en hammare och hugg ner den i lagom bitar=) säga 3x3-5x5 cm och stoppa ner där=)

Är LS mycket mer effektivt i ett filter eller sump? Eller ska man bara se det som en förlängning av det som finns i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan köra DSB(Deep Sand Bed) som fungerar som ett nitrat filter. men då måste sand bädden vara minst 10cm djup och helt i en större mängd. så jag skulle säga att sand är mer effektivt i en sump=)

ska man köra LS i ett filter med fack så skulle jag kört filtermatta i facket som ligger innan för att få bort eventuellt skit från att åka ner där... själv har mitt avrinnigns rör från akvarite direkt ner i mitt refugium och för att förhindra eventuell smuts från att åka ner där rså kör jag en filter strumpa där vattnet får rinna igenom innan det åker ner i refugiumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan köra DSB(Deep Sand Bed) som fungerar som ett nitrat filter. men då måste sand bädden vara minst 10cm djup och helt i en större mängd. så jag skulle säga att sand är mer effektivt i en sump=)

ska man köra LS i ett filter med fack så skulle jag kört filtermatta i facket som ligger innan för att få bort eventuellt skit från att åka ner där... själv har mitt avrinnigns rör från akvarite direkt ner i mitt refugium och för att förhindra eventuell smuts från att åka ner där rså kör jag en filter strumpa där vattnet får rinna igenom innan det åker ner i refugiumet.

Ser att du har mitt nästa kar (menar modell då)... Mycket snyggt

Fick kanske lite djup botten. Enligt killen i affären skulle det inte vara så bra. Återkommer med bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du menar med sand? har du mycket sand så behöver du bra kvalite på din levande sten och den del sandvändande sniglar och eremiter=)

Ja, levande sand. Men tror inte att det är för tjockt. Men men. Vi får se. Ska till både 5 trochus och 5 nassarius som cleanup crew.

Så de ska väl fixa till det. Åker i om fem dagar. Kommer att starta en egen tråd om karet då. Har även planer på att bygga en egen pelar möbel för två x 30 literplus en sump på 30. Ev kommer det ena akvariet att vara sött, iaf i början innan den kopplas till sumpen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...