Gå till innehåll

Välja rätt driver


Liljegren87

Rekommenderade inlägg

Förutsätter att du kör seriekoppling. Bestäm hur hög ström du skall ha (titta på maxströmmen för aktuell LED och lägg dig på ca 80 - 90 % av den om det rör sig om sådana med maxsström över 1000 mA - annars kan du lägga dig på rekommenderad ström). Konstatera vilken FV din LED har vid vald ström - exempelvis 3,4 V vid 700 mA. Hur många skall du ha i serie. Multiplicera antalet med FV (i vårt fall 3,4 V) -> vid tio i serie får du 34 V. Vill du nu ha 10 stycken i serie så skall du leta efter en konstantSTRÖM - drivare som lämnar 700 mA och där 34 V finns inom den så kallade konstantström regionen ( det vill säga inom de volttal där drivaren klarar att lämna 700 mA).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då ska vi se om jag fattar detta. Om vi säger att jag ska serie koppla tre 10w led som ligger på 1000 i ma och 10 i volt st, så skulle jag kunna köra dom i en driver med dessa stats?.

25-30w (el lägre)

700-900 ma (lägre men icke högre för säkerhet)

30-50 volt. (Ja alla drivers som har 30v inom riksgränserna.)

Sant?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer det svåra :) De 10 V i FW gäller vid den angivna strömmen 1000 mA. Kör du med lägre ström så blir också FV lägre. Skulle gissa att om du kör med 700 - 900 mA så ligger verkligt FV på ca 9 - 9,7 V. Skall du vara på den säkra sidan så bör du köpa en driver som lägsta gräns ligger på ca 26 V för strömmar kring 700 - 900 mA.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men gör det något om volten går ner? Jag förstår att effekten blir lidande men det hade man ju räknat med genom att ta en svagare driver.

Gör ingenting eftersom det är strömmen som är konstant på en drivare för Powe LED:s. Inte spänningen som är fallet med många andra strömkällor. FV, det vill säga är den spänning där LED:en så att säga "tänder" vid den aktuella strömmen blir konstant när dioden väl släpper igenom ström. men din driver måste klara att hålla den önskvärda strömmen vid det volttal som är det sammanlagda FV (vid seriell koppling), klara den dessutom både högre och lägre så spelar det ingen roll eftersom spånningen kommer inte att bli varken högre eller lägre än det sammanlagda FV vid den aktuella strömmen.

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...