Gå till innehåll

Juwel Lido 120L


Rekommenderade inlägg

Hej mitt namn är David ,jag och min sambo har länge kollat på saltkar och tidigare ägt ett 400 L med malawiciklider , vi kände att det skulle vara spännande med något nytt , för tillfället har karet gått ca 1 vecka och vi har 17kg LLevande sten samt finkornig levande sand .

sitter en Jad skummare i samt 2 stycken 1600L/h Streamer pumpar ,

vi har även valt att behålla original filterdelen , men vi tog ut allt förutom pump och doppvärmare och fyllde den med mindre bitar av levande sten och riktade den pumpen mot ytan för lite ytrörelse , vi har planer att börja köpa några koraller / anemoner samt städpatrull om en 4 veckor om karet har bra värden , kommer även kompletteras med lite mer levande sten samt extra led belysning i karet då för närvarande har vi 2 stycken 24w t5 rör med reflektorer

post-7652-1446892940514_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej

Hur stor är karet? Levande stenar ska vara minst en 10 del av karet: 100 l då 10 kilo, och gärna ha alla stenar minst 3 månader med cirkulations pump utan att släppa nån fisk eller koral särskild stenkoral. Eftersom nitrit och nitrat går upp annars, Ca efter tre månader kontrollera alla värde då kan du om allt var ok släppa med lätt fiskar tills du blir säkert. Cirkulations pumpar också bror på karets storlek.

allt är mitt tips som jag upplevde.

lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu en med Lido, de verkar bli mer och mer populära. :)

Snyggt! Är stenen hyfsat inkörd hos handlaren så finns det nog ingen anledning att vänta 3 månader men sånt där märker man ju. Jag lade i två clownfiskar efter två veckor och det triggade igång nitriten så jag borde kanske ha väntat längre. Men de simmar omkring och verkar må bra så jag vet inte... Det kanske inte var så farligt ändå. Det enda bekymret jag har med dem är att de inte får vila sig så mycket, det är för mycket cirkulation. Hehe

Vad är det som man kan skymta längst bak till vänster i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Hur stor är karet? Levande stenar ska vara minst en 10 del av karet: 100 l då 10 kilo, och gärna ha alla stenar minst 3 månader med cirkulations pump utan att släppa nån fisk eller koral särskild stenkoral. Eftersom nitrit och nitrat går upp annars, Ca efter tre månader kontrollera alla värde då kan du om allt var ok släppa med lätt fiskar tills du blir säkert. Cirkulations pumpar också bror på karets storlek.

allt är mitt tips som jag upplevde.

lycka till.

Karet är på 120 liter ska köpa ca 5-6 kilo till LS då har jag ca 23 kilo det borde räcka :P

Med vänlig hälsning, david

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns inget som säger att man måste ha (minst 10%) sten i karet de är en rikt linje. Kör så mkt sten du tycker e snyggt men däremot hade jag laddat i all sten från uppstart. Hoppas de kmr gå bra med ert kar :)

Absolut :) kommer köpa lite koraller och nån anemon troligtvis av en kille i trakten och dom sitter redan på sten ( inga fragger )

så det är dom 5-6 kilo jag räknat där , så dom stenarna är väl inkörda

tack så mycket Med vänlig hälsning, David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja dom är snygga utifrån mitt tycke då dom är byggda lite mer på höjden än bredden , :)

stenarna är inte inkörda hos handlaren , köpte en oöppnad kartong som hade kommit in samma dag , det du ser i hörnet är en död korall , satt på en av dom små Ls vi köpte att ha i filtret som hade legat i Karen i butiken , ville inte bryta bort den från stenen och sen fick det inte plats i filtret så det ligger där tills vidare :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min LS var redan inkörd och fyll att djur koraller och en massa annat smått o gott :ler: Lite fiskar blir de har tre st nu och lite räkor och städhjälp en sjöstjärna kanske :-) blir enkel mjukkoraller är tanken och ev fixa bättre ljus :-)

Okej :) ska du skaffa metallhalogen eller fler lysrör/led

Med vänlig hälsning, david

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite svajigt känns mitt också när man meckar i det,blir lätt fukt i det och värmen stiger snabbt i mitt.Har med en väns hjälp fått belysningen ombyggd så vi satte två datafläktar också i framkanten på locket lycka till mvh Odel68

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med dessa lido akvarier. Har ett själv och är nöjd. Tog efter mycket om och men bort filterdelen (satt fastlimmad så in i bomben) och placerade en tunze nanoskummare + en tunze nanostreamer. Tänkte köra med t5 armaturen men sätta dit reflektorer. Akvariet har varit igång 1 vecka, skummaren går på timer och levande sten ca 4-5 kg ska inhandlas nu i veckan. Ända problemet är något hög vattentemperatur (27 grader). Revpelaren byggde jag av död och torr levande sten som jag borrade, limmade dit plaströr med epoxy. Revpelaren blev ca 45 cm hög och väger ca 4 kg. Ska bli roligt att följa alla lido akvarier!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog bort juwels hemska skummare och satte en tunze 9004 där i stället kändes som karet blev både större och ljusare, prova montera små datafläktar i framkanten noctua tror jag mina heter det gjorde stor skillnad på tempen och fukten mvh Odel68

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset med datorfläktarna! Har du någon bild på bygget? Är nöjd med tunzeskummaren, liten, smidig och effektiv. Jag sågade locket för att göra plats för skummarkoppen. Blev bra ventilering för fukt och koldioxid, just nu får jag hälla i ca 1.5 liter vatten varannan dag för kompensera avdunstningen men det ser jag som en fördel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...