Gå till innehåll

Semester vad göra?


Trotzig

Rekommenderade inlägg

Nu börjar sommaren komma och lagom med detta har jag fyllt karet med massa fina saker. Dock har det i familjen kommit på tal att åka på semester till något varmt och soligt land. Så nu fundera jag på hur jag fortsätta att hålla mitt akvarium fint även när jag är bort.

Skulle göran höra vad ni andra gör när ni åker bort eller vilka olika metoder man kan använda

Tacksam för massa svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag är borta 2-3 dagar så gör jag inget alls, då får akvariet leva sitt eget liv. Är jag borta längre så kontaktar jag min 'skötare'. Det är en person som inte kan något om att sköta ett akvarium, men en sådan som jag litar på. Jag plockar helt enkelt fram dokumentet som beskrivar vad han skall göra och hur, varje dag.

Fylla på vatten som dunstat, mata, dosera ur de tre ballingdunkarna, dosera VÄS och tömma koppen var 4/5 dag. Koppen höjer jag till topp för att skumma så tort som möjligt, då behöver den ju inte tömmas så ofta.

Busenkelt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag är borta 2-3 dagar så gör jag inget alls, då får akvariet leva sitt eget liv. Är jag borta längre så kontaktar jag min 'skötare'. Det är en person som inte kan något om att sköta ett akvarium, men en sådan som jag litar på. Jag plockar helt enkelt fram dokumentet som beskrivar vad han skall göra och hur, varje dag.

Fylla på vatten som dunstat, mata, dosera ur de tre ballingdunkarna, dosera VÄS och tömma koppen var 4/5 dag. Koppen höjer jag till topp för att skumma så tort som möjligt, då behöver den ju inte tömmas så ofta.

Busenkelt!

Låter som en rimlig lösning, och kanske den bästa. ska köpa en vattenpåfyllare i alla fall.

kör själv med vodka som kolkälla, gör du det med? Vad/Vikla alternativ kan man göra instället för vodka som en enkelt under semester. Alltså så det räcker att någon ser över karet en gång i veckan??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bor ju i göteborg. Borde inte vara omöjligt att skaffa en akvarievän som kan kolla till det åt dig kanske var 4.e dag och ha någon icke akvarieintresserad som kollar de övriga dagarna. I gengäld så får du kolla den människans akvarie när den är bortrest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Automat belysning, foder automat. Vatten påfyllande eller en dunk Med bara söt vatten och en slang med liten kran att kan droppvis på fylla men prova först till exempel en veckan innan en 10 liter hur lång tar det tid. Jag har gjort själv. Trevligt resa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bor ju i göteborg. Borde inte vara omöjligt att skaffa en akvarievän som kan kolla till det åt dig kanske var 4.e dag och ha någon icke akvarieintresserad som kollar de övriga dagarna. I gengäld så får du kolla den människans akvarie när den är bortrest.

ja det är en bra idé. Vi sitter ju i samma båt så att säga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Automat belysning, foder automat. Vatten påfyllande eller en dunk Med bara söt vatten och en slang med liten kran att kan droppvis på fylla men prova först till exempel en veckan innan en 10 liter hur lång tar det tid. Jag har gjort själv. Trevligt resa

Vad hade du för vattenpåfyllare och foderautomat? har hittat foderautomat på tradera men fundera på om dom är skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...