Gå till innehåll

Ozonmixer


Suma

Rekommenderade inlägg

Den princip man försöker använda här är en som oftast används i tekniska applikationer, exempelvis i badanläggningar. Den bygger igentligen inte i första hand på en bra mixing utan att mixningen sker under ett högre tryck än atmosfärstryck vilket medför att vätskan (i detta fall vatten) kan lösa mer av den aktuella gasen (högre tryck - högre lösningskofficient). När sedan vätskan med den "överlösta" gasen sedan kommer ut i normalt tryck så släpps omedelbart den "överlösta" gasen men pga av en större volym (akvariet, bassängen eller vad det nu kommer ut i) så tas den upp och sprids bra. Vi använde denna metod med stor framgång för att lösa in maximalt med syrgas till fiskodlingsbassänger när jag jobbade med detta en gång i tiden. Observera - det var ren syrgas som användes. Skulle metoden passa för ozon inom akvarietekniken. Svaret på den frågan blir tvådelad. Rent tekniskt går det bra - även ett övertryck på några tiondels bar betyder mer inlöst gas och vill man ha in mer gas så ökar man bara trycket. Biologiskt däremot blir svaret ett absolut nej. Med ett undantag - att man använder ren syrgas (om det nu är brandmässigt möjligt) till ozonproduktionen. Använder man vanlig luft skall man dock inte använda denna metod. Ozonet skall införas i ett öppet trycklöst system (bubbling eller via skummare). Varför frågar sig vän av ordning. Jo luft består av cirka 20 % syrgas (den delen som delvis omvandlas till ozon) och ca 80 % kvävgas. Systemet med tillförsel under ett vattentryck är effektiv att "överlösa" alla gaser - även kvävgas. Kvävgas har dock den otrevliga egenskap att även ett ytterst liten överlösning skapar en typ av dykarsjuka hos vattenlevande organismer. Den brukar kallas "gas bubble disease" hos fisk. Det behövs en så liten överlösning av kvägas att personer som har kört torrt uppställda pumpar från sumpen och inte lyckats få insuget helt tätt har råkat ut för denna sjukdom hos sin fisk. Om rören på sugsidan (observera torruppställda pumpar eller att ledningen går i luft (där otäteheten sitter)) är otät så sugs luft in där och överlöses på trycksidan (pumpen kan kavitera också). Denna lilla "överlösning" räcker för att skapa problem. Sewatech´s lösning är en lösning som jag i alla fall skulle hålla mig långt ifrån. Luft (läs kvävgas) skall absolut inte "överlösas" med tryckknepet. Övermättnad av ren syrgas kan dock de flesta fiskar klara - jag vet en gång när vi i ett öppet system kunde mäta en övermättnad på 125% av syrgas (tillförseln av syre via trycksatta system var större än förbrukningen och avgången från den öppna bassängen) utan problem. Det hade räckt med under en procents övermättnad av kvävgas för att skapa problem.

Det är första gången jag ser en sådan här lösning för ozon, för koldioxid (ren gas) är det vanligt inom växtakvarismen. Det sättet vi framställer ozon på gör att samma teknik inte går att använda i detta fall.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där ser man, tack för ett bra svar. Det är inte varje dag som man får lära sig något nytt...Tyckte att det såg så enkelt ut och undrade varför det inte var en vanlig lösning. Sewatec verkar vara en onlineshop..ska googla runt lite och se ifall jag hittar någon tillverkare av mixerröret..'

Hmm står Sewatec som manufacturer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är viktigt att påpeka att jag inte har testat denna lösning så mitt svar är ett teoretiskt svar som delvis bygger på erfarehet av liknande problemlösningar. Dock är det en metod jag själv inte skulle testa just pga erfarenheter från andra områden. Jag råkade ut för gasövermättnad en gång för många år sedan när jag bytte vatten på mina tanganyika ciklider. det hade blivit ngt fel så man tryckte ut övermättat vatten i hela Göteborg. Efter det tillfället så bytter jag aldrig vatten i sötvatten utan att använda duschmunstycke som får "hammra" ytan. Bubble disease syns som små luftbubblor framförallt på pannan av fisken och i ryggfenans bas. Kan också drabba ögat. "bubblorna" sitter dock inte på ytan (som de kan göra vid microbubblor) utan direkt under skinnet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...