Gå till innehåll

Nytt kar och inkörd sten och vatten


Sluden

Rekommenderade inlägg

Hej

är helt ny inom saltvatten.

skall köpa ett tomt begagnat rsm 130. sen köpa levande sten och koraller som är inkörda sedan ett år.

kan man flytta över vatten, sten och koraller till det nya karet eller börjar allt om från början.

tacksam för svar. som sagt helt ny inom salt

tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade kört allt från början men går ju även att köra en liten mix med nytt vatten samt gamla vattnet men att ösa i koraller från dag 1 hade jag inte rekommenderat. Men allt går... Jag hade försökt tagit bort koraller låtit dom gå i en stabil burk kastat i sten sand och vatten låtit de gått en vecka sen kolla lite vatten värden. Sedan när du börjar ha koll på läget börja ha i levande. Välkommen förresten mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt tips är att blanda helt nytt vatten och stoppa i stenarna (gammalt vatten är just gammalt vatten som för med sig onödigt skit), får du med sand så försök att inte röra om för mycket - egentligen är det bra att köpa ny sand och kasta den gamla fast det är väldigt synd att göra det då den sanden också innehåller massa bra saker så som smådjur och bakterier. Så kasta bara gamla vattnet och låt det blanda sig med vattnet några timmar minst, helst en-två dagar skulle jag säga och sen i med koraller och fisk.

Temperaturen är bra om den ligger på ca 25 grader för då har man lite att gå på nu när det blir sommar och mer varmt.

Har man koraller är salthalten bra om den ligger på ca 25.

Läste nyss att du ska köpa sten från någon annan än den person du ska köpa akvariet från och då kan du, om du har möjlighet att köpa stenen först och låta den cirkulera i nytt vatten för då är det bara föra över allt samma dag. Ända du behöver göra då är att fixa scapingen med stenarna och sen koppa in korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Köpte mitt kar begagnat med levande i från början, tömde karet på allt bara ca 2cm vatten i botten. Sedan transporterade jag det och monterade jag det hemma och hälde tillbaka ca 50L av det gamla vattnet (som jag tog med i hinkar) och fyllde på resten nytt. Och sedan i med LS,koraller och fiskarna. Och det gick bra inte en enda korall eller fisk tog stryk.

Jag tror att om du behåller lite av ditt gamal vatten så blir det lite mildare övergång för dina koraller och fiskar än om du chockar dom med helt nytt vatten från början. Tror också det kan vara bra att få med sig sk nyttiga bakterier, djur och organismer från det gamla vattnet. Kolla mina inlägg där står det hur jag gjorde när jag flyttade mitt kar som sagt resultatet blev väldigt bra 0 koraller/fiskar gick åt i flytten och inget har dött efter det heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för många och snabba svar

härligt med aktivt forum. kommer säkert behöva mycket hjälp framöver :-)

ska fundera på hur jag ska göra.

frågan har nog ställts innan men frågar ändå.

hur stor är skillnaden och hur viktiga är skillnadena mellan 130 och 130D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...