Gå till innehåll

Mögelsanering - kommer mitt akvarium krascha?


herrGreen

Rekommenderade inlägg

Hej!

Japp, mögel i lägenheten. Vi bor i en källare, det är dåligt ventilerat. Avdunstning från akvariet har säkert bidragit till extra fukt men det kommer också genom betongväggarna, eftersom dräneringen är felbyggd. Den kommer göras om, men vi kommer förmodligen få göra någon slags sanering och säkert installera bättre ventilation.

Till en början kommer vi tvätta bort det som finns. Jag tror det kommer göras med Boracol eller "Mögelfri", och om jag får bestämma så blir det inte gasbaserat utan vätskebaserat.

Akvariet står 10 cm från väggen, och det är hela väggen, 10 dm bredd längs listen, som kommer behöva saneras.

Hur stor är risken att allt går åt helvete? Akvariet har inte tung biologisk aktivitet. 300 L, 3 små fiskar och en räka+koraller. Kan det hjälpa att flytta över det i ett annat rum i några dagar. Kanske köra djuren i en balja med vatten och pump och sen byta vatten. Borde jag behålla någon slags "kanariefågel" i akvariet för att se ifall det blir förgiftat?

Borde jag strunta i att sanera kemiskt och bara tvätta med sprit för att hålla det i skack och sen åtgärda problemet? Jag måste ju skaffa lock på akvariet efter det här (som tur är har jag leddar nu).

"När det gäller Boracol 10 rh, kan man konstatera att det i princip är en 10%-ig borax-lösning Dinatriumoktaborat tetrahydrat betyder borax."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"I princip". Jomenvisst. Det är borax i det där och det är inte så illa, bor är ett nödvändigt spårämne så även om borax har en del tråkiga effekter i högre dos så måste det inte bli katastrof i ett akvarium, det skall rätt höga doser till innan det dödar fisk och kräftdjur t ex.

Däremot så innehåller det också n-alkylbensyldimetylammoniumklorid. Det är en helt annan sak, det är höggiftigt för vattenlevande organismer och absolut inget man vill ha i ett akvarium. Alltså gäller det att hålla det borta från burken.

Att flytta akvariet ställer ju till en del det också. Mitt förslag är att tejpa igen akvariet med plast och ställa en luftpump i annat rum eller ute för genomluftning medan den där saneringen pågår och kanske nån dag till. Blir säkert lite snickrande för att få till det men jämfört med att flytta burken eller att få den utslagen kan det nog vara ett rimligt alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske flytta över sten mm och fisk och koraller i en balja, köra med lilla extraskummaren och mata sparsmakat. Ställa detta i ett annat rum.

Tejpa igen resten med gladpack och plast, låta returpumpen köra och ge lite övertryck med luftpump från ett annat rum.

Låt stå två dagar efter sanering. Testa med en fisk första dygnet, sedan resten.

Det kanske är rimligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag är inte expert, men att flytta runt allt känns som om det kan ge mer bekymmer. Vädra ordentligt och se till att du har något fönster öppet med en byggfläkt så lär du späda ev. gift i luften. Så skulle jag göra.

Är du orolig så täck akvariet med plast och om du kör skummaren dra en lång luftslang ut. Annars en luft pump med luft utifrån. Så länge det är högre tryck i akvariet-växthuset så bör inte så mycket från inomhusluften komma in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.jape.se/pdf/16/sdb_mogel_fri.pdf

Här är informationsblad om medlets toxicitet. Det blir mögel-fri till att börja med, och sen försöka köra någon slags vädring. Jag kommer gladpacketera in akvariet och sätta övertryck i det via luftpump från utsidan. Jag tror det kommer gå bra.

Säkerhetsåtgärder:

Spraya inte på medel - pensla istället

Vädra ut rummet ordentligt med fläktar under 2 dygn innan akvariet packas upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...