Gå till innehåll

Lysramp


Dave_norrkoping

Rekommenderade inlägg

Hej då har jag beställt saker till mitt ledrampsbygge , då jag planerar att skaffa ett 540liters framöver och byta ut vårat 120l då jag redan känner att det är för litet ,

det jag har beställt är

15 stycken actinic blue 10w chip

10 stycken royal blue 10watt

och 25 stycken 10watt vita mellan 16-20000k

totalt 500watt

1x. 600watt driver

4 stycken 12v 10A digitaltimer för inbyggnad utanpå montage

4 stycken 12v 10A dimmer för inbyggnad / utanapå montage

Samt kommer ha 2 stycken 120mm fläktar för kylning

sen har jag beställt 5 stycken 1w led för moonlight belysning

hoppas på att sakerna kommer komma närmsta veckorna

kommer uppdatera så fort jag börjar bygga stommen och fått sakerna , tror ni att detta koncept kan fungera ?

Karet är 150x60x60 jag tänkt att ha det till

Med vänlig hälsning, David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör nog läsa igenom Jannes tråd som är klistrad i avdelningen DIY-LED. Det verkar som du tänker använda ett konstant spänningsaggregat som inte är det bästa för Power LEDs. Där gäller konstant ström istället.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad jag vet så borde det inte vara några problem med den drivern jag beställt , för om jag väljer att köra på lägre spänning så ökar logiskt sett strömmen över leden och då borde man kunna kompensera det med ett motstånd ? då motståndet funkar vell som en förbrukare och släpper inte genom mer ström än det som den inte förbrukat ?

rätta mig om jag har fel Med vänlig hälsning, david

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad jag vet så borde det inte vara några problem med den drivern jag beställt , för om jag väljer att köra på lägre spänning så ökar logiskt sett strömmen över leden och då borde man kunna kompensera det med ett motstånd ? då motståndet funkar vell som en förbrukare och släpper inte genom mer ström än det som den inte förbrukat ?

rätta mig om jag har fel Med vänlig hälsning, david

Du får ett system som av säkerhetsskäl är väldigt lågpresterande och stor risk för uppbränning av dina LED. En LED har inget fixt motstånd utan det varierar med ström, värme och annat. Vid en given ström och given temperatur har du en specefik spänning där dioden "tänder". sk Forward Voltage. För "vanliga" dioder med små strömbehov gör det inte så mycket men när man börjar komma upp i strömmar över ett par hundra mA så blir det en annan sak.

Idag finns ingen kommersiell lösning med power LEDs som bygger på konstant spänning - alla har gått över till konstant ström där spänningen varierar med belastning. Läs Jannes tråd - där förklaras det vad jag kommer ihåg. Jobbar man med flera LED så är seriekoppling det som gäller - inte paralellkoppling. FV varierar från LED till LED - även från samma batch och små förändringar av FV ger stora strömvariationer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Har missat att du svarade på min fråga om vad det var för driver till LEDsen.

Lasse har redan påpekat vad som är "rätt väg".

Tyvärr så har ju en del säljare av vanliga spänningsaggregat en tendens att kalla dessa för LED-drivare för att sälja. De verkar även fungera att driva visa typer av färdiga led-slingor med låga strömmar vilket ofta säljs av samma säljare.

Jag tycker helt klart du ska överväga att köra med någon form av konstantströmsdrivning, alla andra enkla lösningar innebär antigen stora risker att man bränner upp sina LEDs eller får ett väldigt lågpresterade system.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tack för era kommentarer , nu börjar rampen bli klar och har valt att göra det som jag tänkte från början , drivsteget är nedsänkt till 11 volt sen går strömmen genom 4 pwm dimmrar (pulsmoddulerad dimmer) och har sedan lagt 2 blåa och 2 vita kanaler , samt 2 kanaler med mindre leds (gröna) samt 2 kanaler med (röda ) och en med blå som nattbelysning ,

har sedan 2 120mm fläktar med justerbar hastighet . Har provkört all belysning och kollat strömmen på alla ledsen när dom kommit upp i temperatur , utan fläktar var kylflänsen uppe i 43 grader efter ca 20-30 min på full effekt , alla ledsen ligger ungefär 10% under maximal rekomenderad strömbelastning varierar nån % mellan chippen.

Måste verkligen säga. Wow vilket ljus , blev mer styrka i det än jag förväntat mig:)

Kommer lägga upp bilder på rampen i veckan Med vänlig hälsning, david

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Fantastiskt snyggt bygge!

Nyfiken på hur du fått till Chassit till rampen.

Är det någon färdig ram som du byggt på eller?

Med vänlig hälsning, Tomas

Tackar :) chassit är 2 stycken massiva 25mm tjocka aluminiumplåtar som jag fräst ur . under locket ( ovansidan) har jag fräst kylflänsar hela vägen som dimmrar etc sitter fast mm

Med vänlig hälsning, david

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...