Flingson Postat 2 juni 2013 Dela Postat 2 juni 2013 (ändrat) HejHur stor sump behöver jag till ett 100L akvarium?3 fack?Tack! Ändrat 2 juni 2013 av Flingson Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 2 juni 2013 Dela Postat 2 juni 2013 Sump och ytterfiilter är helt olika saker, sump är en öppen behållare medan ett ytterfilter är slutet.I sumpen kan man därav ha skummare och andra tillbehör vilket inte funkar i ett ytterfilter.Ytterfilter i sig är inte speciellt vanliga i saltvatten, den biologiska funktionen som filtret fyller uppnås på andra sätt och man vill gärna undvika ansamlingen av skit som sker i ett ytterfilter om inte rengörs ofta.//NiXoNEdit: Du måste inte ha en sump för ett hundraliters, men det hjälper med det estetiska om man har ett.Antalet fack anger inte funktion/verkan eller kvalitet på sumpen, det är vad du stoppar i sumpen som avgör detta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 2 juni 2013 Dela Postat 2 juni 2013 jag har ett juwel lido 120 och jag ahr en liten sump på 40 liter som jag har delat upp i 2 fack. ett som är lite större som jag använder som refugium och ett lite mindre där jag kör en lite rio nano skummare, aktivt kol och retur pumpen. mitt tips är att göra facket med returpump och skummare ganska stort så du får plats med ett litet powerhead där i som sätter rejäl fart på vattnet så att ingen detrius eller annat skit lägger sig på bottnen där. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Flingson Postat 2 juni 2013 Författare Dela Postat 2 juni 2013 Vet gjorde om tråden Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.