Gå till innehåll

Hjälp! copepoderna äter upp vår sjöstjärna


Dave_norrkoping

Rekommenderade inlägg

som rubriken låter hittade våran sandsjöstjärna idag halvt nedgrävd i sanden och såg död ut och det var fullt med copepoder på den som mumsade på den armarna var uppätna i topparna så vi trodde den var död men valde att lägga den i karantän i ett mindre kar , efter 30 min i karet verkar den vara pigg och kry i övrigt varför äter copepoderna på ett levande djur ? kommer sjöstjärnan att klara sig ? Med vänlig hälsning, david

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöstjärnor har ju tendens att tappa en arm eller två när de är undernärda, kanske det var dags att släppa dessa och copepodsen var snabba noga att börja tugga innan de ens hade hunnit lossna.. Jag har sett ett flertal sjöstjärnor göra så att de har förlorat stora delar av kroppen och sen har de hamnat i ett annat akvarium, då har de varit aktiva o rört sig naturligt, till att kort efter avlida. Copepoderna kanske gör som exempelvis fluglarver gör, att äta död vävnad o sen lämna det levande kvar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej tack för svaret , men bör vi stoppa tillbaka den eller hålla den i karantän och avakta ? Med vänlig hälsning, david

Jag hade nog hållt kvar den i karantän ett tag, bara för att se om det blir någon förbättring där. Finns det gott om mat åt den i karantän?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog hållt kvar den i karantän ett tag, bara för att se om det blir någon förbättring där. Finns det gott om mat åt den i karantän?

okej nej det gör det nog inte då det blev ganska akut det här. hade inget annat kar igång innan så fyllde ett 15 liters kar vi hade stående med vatten från stora karet och la ner några småsten och dylikt , samt har en luftpump med syresten vad bör vi mata den med om det in finns mat för den i karet ? Med vänlig hälsning, david

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej nej det gör det nog inte då det blev ganska akut det här. hade inget annat kar igång innan så fyllde ett 15 liters kar vi hade stående med vatten från stora karet och la ner några småsten och dylikt , samt har en luftpump med syresten vad bör vi mata den med om det in finns mat för den i karet ? Med vänlig hälsning, david

Testa och lägg ned en algtablett eller dylikt om du har det, tänk bara på vattenvärdena i det lilla nystartade karet! Lägg en algtablett under sjöstjärnan och se om den tar något

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...