Gå till innehåll

Blå sjöstjärna


Arne

Rekommenderade inlägg

Vet någon om en "blå sjöstjärna" fem armad (den är blå-lila till färgen) äter upp fisk ??

Jag blir nämligen av med fiskar dom bara försvinner! I dag hade den största Hepatusen blivit ganska tilltuffsad med den del sår på huvud mm

Jag hittade den med en kjesare som inte hade varit riktigt kry djup omslingrad och den var "svår att få lös. Gärna råd då det börjar bli dyrt när fisken bara försvinner.

MVH

ARNE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Köpte själv en sån idag. Bara efter några timmar är den ute på jakt. Nästan säker på att den slukat i alla fall en glasros. Vilket iof är positivt. Misstänker även att den ger sig på skivisarna. Är det en riktig mördar maskin ??? När jag köpte den hos handlaren berättade jag vad som fanns i karet. Är det så illa att den ska ner i sumpen ?? Rädd om mina knappar och skivisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror knappast att Blå sjöstjärna äter fisk! Hur skulle den komma ikapp en firre, den kan ju knappt röra sej! Däremot kanske du fått med nån mantisräka, (sök på forumet) den kanske har velat kalasa på fisken. Blå Linkia, som jag antar att du har är en fredlig städare , den skulle möjligen äta rester. Den kanske trodde din fisk redan vad död? Du har ingen ormsjöstjärna som gömmer sej i djupet? Dom kan va rätt glupska!

Eller kanske nån otrevlig fire-worm? Det finns många spännande saker i stenen....

Min Linkia går med småclowner mm, den har inte rört dom, tyvärr inga glasrosor heller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du menar en sån här sjöstjärna ???

Vet någon om en "blå sjöstjärna" fem armad (den är blå-lila till färgen) äter upp fisk ??

Jag blir nämligen av med fiskar dom bara försvinner! I dag hade den största Hepatusen blivit ganska tilltuffsad med den del sår på huvud mm

Jag hittade den med en kjesare som inte hade varit riktigt kry djup omslingrad och den var "svår att få lös. Gärna råd då det börjar bli dyrt när fisken bara försvinner.

MVH

ARNE

post-1400-14468912239741_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog för bråttom att dömma min. Skivisarna drar bara ihop sig när den vandrar över. Trodde att den var ett monster som åt allt . Var kan man hitta mer info om denna stjärna. Är en liten livlig krabat fast det går långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linckia laevigata, Blå Linkia, blå SjöStjärna är ingen "sandvändare". Den kryper runt högt o lågt och äter rester (foder, detrius) eller döda små djur mm mm.

Jag tror nog det röda e kalk alger det med, det finns ju kalkalger i alla möjliga färger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...