Gå till innehåll

Ytavrinningsbox från TidePool...


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Nån som kör med denna modell?

wrang_overinningsbox_Tidepool.jpg

Har köpt en sådan här å den funkar bra men hur får man den att vara helt tyst!!!

Är ett klukande när den sväljer vattnet i 32mm röret.

det är ju en slaggs "lock" som sitter ovan röret å det är denna som suger åt sig å på så sätt får ett kluckande ljud

wrang_overinningsbox_Tidepool_ror.jpg

Tar man bort detta "lock" så blir det ändå ljud men då mer som en virveljud

Hoppas att någon med denna modell kan hjälpa mig!!

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske kan bygga om den med en "Durso Standpipe"? Ytavrinningar skall tydligen bli både säkrare ochtysta med denna lilla rörmodifiering.

Länk: http://www.rl180reef.com/pages/standpipe/standpipe_menu.htm

Ändrad av Niclas den 2003November18 kl 23:36

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Igen, hittade bruxisen på nätet, Du har säkert redan den men jag tänkte att jag länkar till den om det är andra som är intresserade.

Själv blev jag lite sugen på att köpa en likadan, har planer på att göra en själv men har inte hittat någon riktigt bra design.

Var har du köpt den och får man fråga hur mycket du gav för den?

Länk: http://www.marineland.com/products/manuals/tidepool_manual.p df

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zippo: Jag har sett denna variant, men jag behöver något större, så skall det gå att få till med Durso standpipe. Men tack i alla fall.smiley1.gif

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Wrang vi kör en sån på vårat visnings akvarium.

Peter hade den hemma och ham är ju ljud bög deluxe och med den där ljuddämparen är den knäpptyst .

Bara att rekomendera .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey ja det var en sjusterings fråga läste jag i manuelen.

Skall visst bara klara 600gallon/h så det blir ca 2500L/h å mer behöver man ej ner till sumpen tycker jag.

Nicklas du kanske kan köra med 2st annars så är det ju AquaMedics som klarar 5000l/h

Jag köpte denna ytavrinningsbox på MarinAkvariet i Göteborg

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma, också från Marin Akvariet. Jag hörde frånBengt att du hade problem med ljudet från din. Jag tror också att sjustera den kommer att hjälpa.

När jag hade ställt in min hade jag detgenomskinliga röret genom locket mycket högre uppdraget än du hade på din bild. Så prova dra upp det så mycket det går och tryck sedan ner det till oljuden försvinner.

//Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suck detta oljud!!

Har testat att göra detta som ni säger å det står i manualen men inte Faan blir den tyst ändå.

Undra om man fått nått Måndags Exemplar!??

wrang_overrinningsbox.jpg

Marhag. Hur många centimeter sticker ditt plaströr upp genom locket??

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej wrang

jag va nere och snackadelite med peter på reef zone idagdå passade jag på att fråga om hur han fått sin TidePool knäpptyst han sa att dra upp röret helt sedan stryp lite på returpumpen "dom kör 2500 liters pump "

och jag lovar den är knäpptyst ,värt ett försök iaf annars får du väl slå honom en signal

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen fick jag den tyst!!

Har kört med detta nu i ca 1 Vecka. Visseligen lite vattenporlande men det kommer ju från slangen i sig ner till sumpen.

Tror att min pump var för stor för att svälja det hela, blev genast tystare då jag ströp lite på returpumpen.

För att vara extra säker ifall man nu får strömavbrott å den ej skulle starta ändå "häverten" i Y-boxen så har jag satt en nivåvakt som stänger av sump pumpen ifall ytvattent i karet blir högre än vad det är idag.

Ang pumpen så är det som de skriver att denna box klarar bara ett flöde av 600gallon/h och var därför tvungen att strypa födet lite.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

he he skönt då va peter på reefzoneinte helt ute när han sa stryp returpumpen alltså smiley2.gif

citerar wrang "så har jag satt en nivåvakt som stänger av sump pumpen ifall ytvattent i karet blir högre än vad det är idag" det vill jag veta hur du gjorde,vilka prylar du andvänt osv smiley2.gif

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har en likadan. Hur är det med luft i röret!??

Kör ni med den där filtermattan framför eller inte.

Får in en massa små bubblor i röret som sedan blir en större, De försvinner ej med vattenströmmens hjälp utan att man måste vara där å suga några gånger i veckan smiley7.gif

Trotts att den nu é tyst så kan man lita på den ändå!???

Den automatiska brytaren är en nivågivare från Cleasolssons

ett relä å en 24volts transformator

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suck nu börjar den låta igen fast än jag ställt in den, trodde jag

och luft bubblorna försvinner ej med ner som det var sagt fick suga idag igen å ingen goo smak i munnen. Rötet ägg.

È det verkligen så här det är att ha en ytavrinningsbox??

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan Du inte modifiera den men en Durso standpipe, jag skrev om det + länk i denna tråd tidigare, skall tydligen bli i det närmaste ljudlöst med en sådan.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

Menar du denna variant?

http://www.rl180reef.com/pages/standpipe/standpipe-ken_stock man.htm

Får la testa mig fram men f...n att det skall vara så fastän man köpt en ny som heter Silent overflowbox. inte é den tyst iallafall.

Forsätter det så här så får la man plocka fram dremeln å "borra" upp ett hål i akvariet? smiley2.gif

Känns lite som man får skylla sig själv att jag tog denna modell då jag hadde en aquamedic 5000 i andra handen fast klart denna kanske inte är bättre den??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jag har samma prob med min låda ,går bra ett par dagar sedan blir det mer & mer luft i röret, har hört att det beror på att man har för klen returpump så att det hinnner inte med att hålla röret fyllt ? kanske kanske inte men irriterande "undrar om man vågar borra , inget kul att ge sig på ett helglas 10 mm tänk om det skiter sig ;-) nä får sammla kraft ett par dagar till först smiley2.gifheller köpa en större pump & sätta dit en kran så att man kan strypa på trycksidan

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm pumpen jag har är en som pumpar 3400l/H

har satt en kulventil på denna så jag kan sjustera flödet. Sätter man den på max så hinner boxen ej att tömma så det blir slörp.

Kluck slörp kluck slörp kluck slörp kluck slörp kluck slörp kluck slörp

vad är det för låda du har?

har du nån bild på den

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...