Gå till innehåll

Lysrör


nikosmaximus

Rekommenderade inlägg

Öppnar ju fantastiska möjligheter till en mix av ljuskrävande och djuplevande acroporor :)

Om jag förstår rätt så eftersöks ett budgetalternativ, och då skulle jag säga att du böt komplettera med 4 st 54w T5 till i bra färgtemp. Köp lösa glo-drivers samt reflektorer och mecka fast dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mått: 135 x 55x 90 cm , vill komma undan billigt !!!

Hej

Vad som är billigt när det gäller LED kan man ju diskutera och om man inte vill löda skruva o borra o konstruera så är dessa ett hyffsat billigt allternativ:

2 sådana här körde jag med på ett Juwel Lido 120 L 60 cm högt http://www.aquapro2000.de/en/Lighting-Aquarium/LED-Lighting-Units/Aqua-Light-LED/Aqua-Light-LED-CORAL-1600-light-bar-27-Watt::9764.html och då körde jag bara med Mjuka koraller och Skivanemoner detta ljus funkar alldeles utmärkt till detta.

Andra storlekar på samma ramptyp finns här http://www.aquapro2000.de/en/Lighting-Aquarium/LED-Lighting-Units/Aqua-Light-LED:::41_942_1075.html och dessutom är det ju en firma i Tyskland ingen Tull o Moms bröt underlättar tycker jag snabb leverans dessutom.

Om man vill dimma dessa så funkar denna Dimmer http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/ljuskallor/led/lister-slingor/dimmer-for-led-lister-p63259 kopplas in mellan befintliga kontakter utan att klippa o löda.

Här är en film från ett lägre akavarie 40 högt med dessa 2 ramper innan jag bytte till Lido 120 L och då behövdes Dimmrarana för det var så starkt ljus körde på hällften

av efekten för att det inte invånarna skulle får solbränna he he.

http://www.youtube.com/watch?v=a39rPrRVolA

Detta är bara ett förslag Ljusdjungeln.

MVH-Conny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även med 6x54 så hamnar man under 0,5w per liter samt så pratar vi om ett högt kar så för mer ljuskrävande arter av SPS/LPS så kommer ytan vara begränsad.

Säger inte att det är kört men man får verkligen tänka om och anpassa sig...

Billigt kommer man aldrig undan när det gäller bra ljus, men man kan göra så gott det går om man har en lite budget på hur mycket det får kosta.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även med 6x54 så hamnar man under 0,5w per liter samt så pratar vi om ett högt kar så för mer ljuskrävande arter av SPS/LPS så kommer ytan vara begränsad.

Säger inte att det är kört men man får verkligen tänka om och anpassa sig...

Billigt kommer man aldrig undan när det gäller bra ljus, men man kan göra så gott det går om man har en lite budget på hur mycket det får kosta.

//NiXoN

Hep

Ett förtydligande LED Watt är inte samma sak som Watt på Lysrör och Lampor det rätt är hur ju hur många Lumen de avger

och såledels ger LED mera ljus per Watt än vanliga ljuskällor därför funkar de ramper jag skrev om.

Sedan sprider inte LED ljuset åt alla håll vilket ger mer konsentrerat ljus beronde på vilken lins man har.

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hep

Ett förtydligande LED Watt är inte samma sak som Watt på Lysrör och Lampor det rätt är hur ju hur många Lumen de avger

och således ger LED mera ljus per Watt än vanliga ljuskällor därför funkar de ramper jag skrev om.

Sedan sprider inte LED ljuset åt alla håll vilket ger mer koncentrerat ljus beronde på vilken lins man har.

Den största missen man gör idag är att gå blint på watt eller lumen, det är inte intressant egentligen även om det ger vissa indikationer.

Lumen mäter synligt ljus vilket självfallet är bra för oss då det hjälper oss se saker, men då skulle vi klara oss med väldigt lite ljus och ingen hade haft problem med dom två rören som följer med karet.

Vi fläskar på med en hel del ljus för korallernas skull och då är lumen inte intressant, korallerna behöver frekvenser av ljus som triggar fotosyntes i zoohex.

Därav riktar man in sig på blåa/nära uv dioder(400-455nm) som ger väldigt lite lumen men som har mycket värde för korallerna.

När man har en ramp med hög andel vita dioder så eldar man mest för kråkorna och blir lättare utkonkurrerad av dom gamla ljuskällorna förutsatt att dom har lämpliga rör/lampor.

Dom vita dioderna bidrar men man behöver förhållandevis få av dom för att täcka korallernas behov.

Vad jag vill komma fram till är att LED är bra men alla ledramper är inte värda pengarna hur billiga dom än är...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den största missen man gör idag är att gå blint på watt eller lumen, det är inte intressant egentligen även om det ger vissa indikationer.

Lumen mäter synligt ljus vilket självfallet är bra för oss då det hjälper oss se saker, men då skulle vi klara oss med väldigt lite ljus och ingen hade haft problem med dom två rören som följer med karet.

Vi fläskar på med en hel del ljus för korallernas skull och då är lumen inte intressant, korallerna behöver frekvenser av ljus som triggar fotosyntes i zoohex.

Därav riktar man in sig på blåa/nära uv dioder(400-455nm) som ger väldigt lite lumen men som har mycket värde för korallerna.

När man har en ramp med hög andel vita dioder så eldar man mest för kråkorna och blir lättare utkonkurrerad av dom gamla ljuskällorna förutsatt att dom har lämpliga rör/lampor.

Dom vita dioderna bidrar men man behöver förhållandevis få av dom för att täcka korallernas behov.

Vad jag vill komma fram till är att LED är bra men alla ledramper är inte värda pengarna hur billiga dom än är...

//NiXoN

Ljus måste man ha helt klart och yes Spectrat som är rätt är också viktigt naturligtvis sedan är det ju olika

svårhetsgrad på de koraller man försöker hålla vid liv så det är en avvägning helt klart.

Jag är ingen Guru i detta sammanhang som Lasse i Bohus telexempel om LED men exprimentera är roligt som han gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du nybörjare så skulle jag köra mh ( för någon vecka sedan såldes 2st 400w MH för 300 kr beg här på köp/sälj )

Dock kan du köpa 2-4 st http://www.pwss.se/product.php?productid=15523&cat=1622&page=1.

Så kör du dom som morgon-eftermiddag ,och mh 6-7 timmar mot kvällen så klarar du dig förmodligen med fläktar.

Med nya lampor i Mh klarar du dig under 2000 kr och kan hålla sps i botten om du vill . Tycker du det är kul och vill fortsätta om 1-1,5 år när det är dags för lampbyta så har du tillräcklig erfarenhet att köpa en belysning du vill ha .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...