Gå till innehåll

Hjälp med PH kontroller till kalkreaktor


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Ska starta min kalkreaktor snart och vet inte hur min PH kontroller funkar.

Den ska hjälpa till att hållla värdet kring 6.

Men hjälper den till att hålla värdet eller visar den bara värdet ?

Jag har aldrig använt reaktor förut, har bara doserat för hand hitils.

Nån som kan ge mig en snabb kurs ?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom flesta visar bara värdet finns säker några med någon ventil som styrs via proben och reglerar hur mycket co2 som skall tillföras eller strypas

har du ett utag till proben som magnetventilen skall kopplas in i? Isåfall stängs co2 om det går förlågt i ph

lättast som ovanskrivande lägg in en bild och skriv vad för prylar du har till din reaktor så får du säkert bra svar från någon kunnig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kontrollern har i regel ett strömuttag där du kopplar in magnetventilen, kontrollern ställer du sedan in så att den öppnar för gas när ph ligger över ett visst värde och stänger gasen när ph är nere på ett värde. På så sätt regleras Phil till att hållas runt t e x 6:)

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör reaktor på timer .

Har bara kontrollern som en visning på ph i reaktorn .

Dom behöver kalibreras hur ofta som helst , så det är mer jobb att ha dom inkopplade .

jag kör 5,8-5,9 i reaktorn och mäter bara kh i akvariet , är det sjunkade ökar jag 30min på timern osv .

Absolut enklast och minst risk för knas är timer på magnetventil . Den är perfekt för att se ph i reaktorn ,jag kör med avstick på returpump och börjar den slamma igen så sjunker ph i reaktorn så då vet jag att ledningen måste rengöras .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör reaktor på timer .

Har bara kontrollern som en visning på ph i reaktorn .

Dom behöver kalibreras hur ofta som helst , så det är mer jobb att ha dom inkopplade .

jag kör 5,8-5,9 i reaktorn och mäter bara kh i akvariet , är det sjunkade ökar jag 30min på timern osv .

Absolut enklast och minst risk för knas är timer på magnetventil . Den är perfekt för att se ph i reaktorn ,jag kör med avstick på returpump och börjar den slamma igen så sjunker ph i reaktorn så då vet jag att ledningen måste rengöras .

Avstick på retur pump ?

Förstår inte vad du menar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör reaktor på timer .

Har bara kontrollern som en visning på ph i reaktorn .

Dom behöver kalibreras hur ofta som helst , så det är mer jobb att ha dom inkopplade .

jag kör 5,8-5,9 i reaktorn och mäter bara kh i akvariet , är det sjunkade ökar jag 30min på timern osv .

Absolut enklast och minst risk för knas är timer på magnetventil . Den är perfekt för att se ph i reaktorn ,jag kör med avstick på returpump och börjar den slamma igen så sjunker ph i reaktorn så då vet jag att ledningen måste rengöras .

Jag ser att du har ett ganska stort akvarium.

Hur läng kör du timer på reaktorn.

Jag har ungefär 500 vatten när jag räknat bort all sten och utrustning.

Och har en grothec 150, hur länge ska jag börja köra min reaktor tror du.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser att du har ett ganska stort akvarium.

Hur läng kör du timer på reaktorn.

Jag har ungefär 500 vatten när jag räknat bort all sten och utrustning.

Och har en grothec 150, hur länge ska jag börja köra min reaktor tror du.

Mvh Thomas

Beror på hur mycket stenkoraller du har - vad du har för reaktor !

Avsticket är på min returpump , är ett avstick och sedan en förminskning av ledningen med en ventil så jag kan hålla ett lågt flöde genom reaktorn , körde doserpump förut men den lät så illa .

Dosera med pulver så du har dina värden där du vill ha dom och starta med en timme ( beror på vad du har i kh tapp på ett dygn , har du mer än 2 kan du starta 3-4 timmar )

Mät samma tid nästa dag , har du tappat kh slå på en timme till osv .

Kan vara smidigt att köra 5-10% magnesium i reaktorn också ,men går lika bra köra pulver ibland ifall man hellre vill det http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=28

Här har du lite bra info hur du ska ställa in den !

http://www.theaquariumsolution.com/setting-deltec-calcium-reactor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...