Gå till innehåll

problem med koraller...


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Ännu en tråd om problem med koraller...

Har senaste veckan börjat få problem med de flesta av mina koraller. Visade sig först genom att min relativt stora flakväxande montipora började tappa sin gröna färg och gick i mer grå/blå-blaskig, den orange/röda flakväxande Montin precis bredvid har oxå bleknat betydligt. Grön staghorn acro har tappat sin gröna lyster och en tidigare cremefärgad acro med blå toppar har mörknat rejält.... Övriga koraller ser betydligt beigare ut..... Idag ser jag dessutom lite ljusa fält vid basen av några acro och det gröna flaket har lite ljusa fläckar.....

Det som gör mig förvirrad är att jag senaste tiden gjort några förändringar.... Jag har ända redan karet startades för typ två år sedan balanserat på lite slak lina, har kört en liten mängd biopellets och lite FM UltraMin S utan att mäta vare sig nitrat eller fosfat en enda gång, utan kört på känsla vilket funkat bra. Men för några veckor sedan kopplade jag bort biopelletsen eftersom de bara klumpade ihop sig. Jag har sedan dess kört med FM ultraOrganic och UltraMin S samt lite grotech fosfat-remover i strumpa i sumpen.

Jag förstärkte även cirkulationen i karet för några veckor sedan.

Har under en längre period haft lite cyano i karet vilken inte minskat senaste veckorna vilket gör att jag tvekar lite på om nitrat o fosfat rusat i höjden vilket väl borde gjort att cyanon backat lite?.....

Har en Hanna mätare på väg och vill inte göra nått förhastat men visst känns det som näringsvärdena stigit?

Bäst färg hade jag på alla koraller i året någon vecka efter att jag tagit bort mina bp....

Några tankar? ska jag ta bort fosfat-removern eller öka den?

Tacksam för alla idéer!

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle föreslå ett rejält vb och pausa med alla tillsatser tills dina tester anlänt.

Mina montis reagerar först när jag fått nitratbrist.

Är det nitratbrist lär ultramin s göra saken värre, den har kolkälla har jag för mig.

Cyano kan bero på obalans om nitraten är låg i kombination med kolkälla som näringsexport. Det kan få fosfaten att stiga.

Men kan lika gärna vara för mkt av nåt så vänta på dina tester.

Jag hade haft kvar fosfatremovern och kol.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm, har nyss upptäckt en potential orsak iallafall till de ljusa fläckarna vid basen av korallerna, mätte just kh, ca och mg och khmerer har stigit från c:a 7,5 till c:a 9,5..... Har micklat med min kalkreaktor och värdena kan ha stigit under relativt kort tid....

Blir ett vattenbyte snart och minskar tiden lite på reaktorn. Några andra idéer?

Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...