Gå till innehåll

Hjälp med att identifiera filter mediat


flash

Rekommenderade inlägg

Hej,

Behöver lite hjälp med att identifiera filtermedia på bilden som har suttit i mitt RSM 130D och jag har ingen aning om vad det är för något som jag skall köpa för att ersätta det.

Det är alltså en påse med något sandliknande finkornigt meterial som jag vill byta ut som fanns i mellersta media facket.

Någon som känner igen det och vad det är?

post-7467-14468929906611_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kol(grå svart) eller fostfat remover(ljus brunt)

Tack ljus brun i färgen så det borde vara fosfat remover då.

Någon som vet var man kan köpa den paketeringen?

Har hittat en Haquos Phospathor men det är större påsar som man måste ha 3st av till 130L så dom får inte plats.

Skulle behöva mindre påsar typ den som fanns i från början dvs samma som på bilden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satsar också på Purigen. Vanligt bland RSM ägare då försäljaren av media baskets säljer det som något slags mirakelmedel.

Känner igen påsen.

Tror inte det är särskilt vanligt i Sverige.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Purigen är en multi lösning som vissa är väldigt nöjda med då den indikerar mättnad, verkar som sagt vara populärt bland RSM ägare i vissa länder.

Jag har sett det några gånger men aldrig provat, verkar vara en bra kompromiss för ovana akvarister.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svaren.

Anledningen till att jag frågar är att jag slängde ut min påse med Purigen och upptäckte att jag efter detta får en spik av ammoniak upp till 0.004 (från att tidigare aldrig lämnat 0.001) enligt min seneye.

Så fort mitt ljus släcks kl 22.00 så kommer spiken som är borta igen vid ca 00.00 igen och värdet återgår till 0.001. Så min slutsats är att det antingen är mitt kort i seneye eller seneye som visar fel värde eller så är det den påsen som jag tog bort som har gjort att detta problem uppstår. Skall försöka få tag i purigen igen och se om problemet försvinner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...