Gå till innehåll

JAD 130, Mitt första kar


Geezuz

Rekommenderade inlägg

Äntligen dags att komma igång med mitt första kar efter mycket läsande, funderande och frågande. Tänkte att första innevånaren skulle få flytta in framåt helgen om allt ser ok ut men innan dess tänkte jag posta och se att så att ingen ser nåt som verkar helt galet (tror förvisso inte det).

Osmosvatten

Salthalt 1025

Temp 23

Ca 15 kilo levande sten

I brist på bättre grejer provade jag även med en JBL Easytest-sticka och fick dessa resultat,

No2 0

No3 0

Ph 7.5

Kh 2

Gh >20

Läste på burken men jag är inte säker på om dessa test ens funkar som de skall på salt, står bara vattentest. Ser det vettigt ut med värdena? Har läst och läst men vattenkemi och jag kommer ta tid på oss för att bli vänner.

Första kompisen in blir en Blennid för att sedan följas av Clowner och eventuellt en Anemon, dock lite osäker på Anemonen då jag läst att de är rätt krävande och om den riskerar att fara illa vill jag inte ha den. Läst att Clowner gärna vill ha en dock, funkar det med konstgjord vad fisken anbelangar eller behöver det vara äkta vara för att de skall trivas?

Bifogar en grynig mobilbild, det enda jag hade tillgång till.

post-7427-14468929911127_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är första innevånarna inflyttade, en Blennid och 2 Turbo. Lite fundersam över Turbosarna, den ena sitter fast på skalet på den andra och de har suttit så i snart ett dygn (ända sedan vi kom hem med dem), brukar de göra så? Vet liksom inte om det är ett någorlunda normalt beteende eller om man skall försöka sära på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Min Blennid ser döende ut :( Ligger på botten halvt på sidan och ser inte alls kry ut men jag kan inte lista ut vad som är fel. Har kollat de tester jag har:

Nitrit <0,3

PH 8,0

KH 10

Salthalt 1024

Det enda som inte verkar riktigt ok är temperaturen på 27 grader, men där har jag ispåsar ligger sedan några dagar tillbaks för att försöka kyla ner det något så jag kan inte göra så mycket mer. Vad mer skall man kolla? Kan inte se några utslag eller andra konstigheter, gott om alger att käka på finns det och vi dessutom stödmatat lite försiktigt för att vara säkra på att han har mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med en till som har JAD 128 L, för det r nog troligen det du har :)

sen så täkte jag påpeka att testa vattenkemi med stickor är ingen bra idé, de har en förmåga att vara väldigt inexakta....

Men berätta mer vad du har tänk på att göra med karet? jag skall starta min egen tråg så småningom så kan vi följa varandra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det stämmer bra. Hade tänkt mig detta kar som för att lära mig på för att sedan, förmodligen, skaffa nåt större. Blir väl clowner och någonting mer i karet så småningom men just nu är et under uppstart, dessutom dog min testpilot (Blenniden) inatt och jag vet inte vad som orsakat det så jag är lite försiktig med att stoppa i mer förrän jag fått någon form av klarhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...