Gå till innehåll

frihöjd sump-ställning


MattiasN

Rekommenderade inlägg

sitter och klurar lite på sump och bänk bygge, har beställt kar till sump på 100*40*50, men frågan är om det inte blir lite väl tight, tänkte ha bänken runt 80cm och då får jag bara runt 25cm mellan sump och bänk, klarar man sig på det? Är väl mest när man ska ha ut skummaren för rengöring och dyl. som det blir lite besvärligt, men annars borde det väl funka? Annars får man kanske höja bänken någon cm till....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min sump är 35 cm hög längs yttersidorna och jag har ytterligare 25 cm i fri höjd i sumputrymmet, vilket räcker för mig för att få in både skummare och fosfatfilter. Min skummare är 55 cm hög, vilket innebär endast 5 cm i fri höjd under normal drift. Det är inget problem för mig, eftersom skummarkapseln lyfts av genom att lyfta den 1 cm och sedan ta ut den sidledes.

Se bilden nedan då akvariet var nyuppsatt i mars i år. På bilden ser du ett misstag som jag sedermera rättat. Mina mellanväggar i sumpen var först 30 cm höga, vilket innebär att sumpen riskerade att svämma över vid strömavbrott, då det endast var 5 cm marginal till toppen. Jag har sedan dess tagit loss mellanväggarna och gjort dem 25 cm höga istället, så att marginalen till toppen blir 10 cm.

post-1358-14468912197392_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...