Gå till innehåll

Nano reef 60l ny till salt akvarier hjälp tack!


krilleman

Rekommenderade inlägg

hej alla sg:are jag är ny till både sg och saltvatten. jag ska köpa ett nano reef 60l som kommer stå i mitt rum. jag kommer få vatten från ett friskt akvarie och handla levande sten från mitt jobb samma med fiskar/räkor/snäckor/mm.

men jag vill bara ha lite tips för detta små akvarium. jag skulle vilja ha 2 clown och någon art av Gobiidae vad tror ni är detta möjligt eller är det förlitet akvarium? hur mycket sten ska man ha? sand eller ingen sand? (pumpar och filter får jag med)

vad ska jag ha för räkor/ snäckor? vad förslår ni för koraller?

tack så mycket i förhand

krille -shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, två clowner och en liten gobie går bra, om du håller dig till ocellaris eller percula clowner. Jag hade köpt 5-6kg sten.

4-5 sniglar - turbo/trochus/nassarius, och 2-3 eremiter hade jag börjat med som städare.

Koraller kan du börja med mjukkoraller och lättare LPS om du är nybörjare och beroende på vad du har för ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av min erfarenhet så håll dig borta från puts räkor. Karet är för litet och räkan kommer att stressa ihjäl dina fiskar. Eremiter passar bättre till nano. Jag har 5 cm sand som jag aldrig dammsugit. Det har funkat bra än så länge, har fullt med kryp i sanden som lever där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...