Gå till innehåll

Glasrosor och bubbelalg, är det slutet nu?


Bobjo

Rekommenderade inlägg

Hej

Har fått både glasrosor och bubbelalg i mitt akvarium och undrar nu; är det alltid ett problem eller kan dom hålla sig på en rimlig nivå?

Har försökt att pilla bort dom bubblor jag sett, men nu sitter dom på så svåråtkomliga ställen så jag orkar inte jaga dom längre. Har vad jag kan se inte många, kanske 10. Kommer dom att explodera i antal? Detsamma undrar jag om glasrosor, har alla det mer eller mindre? Har införskaffat en pepparmintsräka men har inte sett att det har försvunnit några rosor än. Finn det något som äter bubbelalg?

//Bosse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan köpa smaragdkrabbor (mithrax sculptus). Dem äter bubbelalger men det finns två sorter tydligen varpå den enda inte äter bubbelalger. Jag har själv en mithraxkrabba som tyvärr inte gör sitt jobb. Ska tydligen gå att se på mönstret på deras bröst ifall de är den bubbelalgsätande sorten eller inte. Vet att triton nyss fick in mithraskrabbor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

hej glasrosorna kan du spruta lite ättika på eller skaffa en filfisk tror jag att den heter. ta lite lugnt med ättikan bara. bubbel algerna är lite svårare försök att plocka ut så mycket som möjligt, samt att se till att du har låga näringsvärden i karet, men det kan ta ganska lång tid att bli av med dem. Med vänlig hälsning stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...