Blåbert Postat 10 juli 2013 Postat 10 juli 2013 Jag ska börja köra VÄS och sedermera zeostart från doserpump, men då det behövs så lite, hur späder ni, och hur länge klarar aig den utspädda lösningen?Mitt antagande för VÄS är att jag späder det till 10% med RO och blandar för typ tio dagar i stöten, sen byter jag varje vecka för det blir lite svinn i flaskan och i slangen.Med zeostart vill man kanske inte släsa på samma sätt, hur gör ni där? Citera
ormet Postat 10 juli 2013 Postat 10 juli 2013 Destillerat vatten är bättre än RO/DI, batterivatten tror jag fungerar. Annars sterilt vatten från apoteket:http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=209710späd 1:9 och dosera över dagen. Funkar med väs & zeostart.Lycka till! Citera
NiXoN Postat 10 juli 2013 Postat 10 juli 2013 Jag spädde ut det i osmosvatten som jag förts kokat i mikron(och sedan kylt ner).Det kommer att börja växa i en sånhär lösning förr eller senare så jag brukade inte göra blandningar för mer än en vecka.Även då så kan man ställa till det förr eller senare, slangen som man har till pumpen är ju kontaminerad om man inte steriliserar den .Men kort o gott så verkade det fungera bra med osmosvatten man kokat, vill minnas att det finns dom som fått lite tillväxt annars i flaskan.Jag spädde ut rätt kraftigt för att få en mer exakt dos, doserpumparna varierar lite i sin dosering och Z-Start skall man helst vara noga med.Det gör även att svinnet inte blir så stort, vill du vara extra nogran så kan du bygga en behållare med vattenlås(hade tråkigt så jag gjorde en;))//NiXoN Citera
Blåbert Postat 10 juli 2013 Författare Postat 10 juli 2013 Pumphuvudet är ju ett rätt bra vattenlås, eller tänker du på luftning av flaskan? Citera
Blåbert Postat 10 juli 2013 Författare Postat 10 juli 2013 Trodde du menade som skydd mot att det kommer in skit... Men bu fartar jag... Kanske man skulle ordna på alla du karna, typ vinbryggningsbubblare Citera
NiXoN Postat 10 juli 2013 Postat 10 juli 2013 Vill du ha nåt mindre som är enklare o snyggare så leta efter en bubbelräknare, man använder dom ofta inom akvaristik för att ha koll på co2 flöde och vissa fungerar som vattenlås.http://www.ebay.com/itm/Aquarium-PM-Crystal-Co2-Bubble-Counter-Check-Valve-/160563622859?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item25625673cb//NiXoN Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.