Gå till innehåll

Späda kolkälla


Blåbert

Rekommenderade inlägg

Jag ska börja köra VÄS och sedermera zeostart från doserpump, men då det behövs så lite, hur späder ni, och hur länge klarar aig den utspädda lösningen?

Mitt antagande för VÄS är att jag späder det till 10% med RO och blandar för typ tio dagar i stöten, sen byter jag varje vecka för det blir lite svinn i flaskan och i slangen.

Med zeostart vill man kanske inte släsa på samma sätt, hur gör ni där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag spädde ut det i osmosvatten som jag förts kokat i mikron(och sedan kylt ner).

Det kommer att börja växa i en sånhär lösning förr eller senare så jag brukade inte göra blandningar för mer än en vecka.

Även då så kan man ställa till det förr eller senare, slangen som man har till pumpen är ju kontaminerad om man inte steriliserar den ;).

Men kort o gott så verkade det fungera bra med osmosvatten man kokat, vill minnas att det finns dom som fått lite tillväxt annars i flaskan.

Jag spädde ut rätt kraftigt för att få en mer exakt dos, doserpumparna varierar lite i sin dosering och Z-Start skall man helst vara noga med.

Det gör även att svinnet inte blir så stort, vill du vara extra nogran så kan du bygga en behållare med vattenlås(hade tråkigt så jag gjorde en;))

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...