Gå till innehåll

Lite av ett mysterium


Elcopo

Rekommenderade inlägg

Hej...

Jag startade mitt första akvarium för några månader sedan... Hittills så har det gått rätt smidigt dock är det en sak som förbryllar mig varenda gång jag ska fylla på med vatten i sumpen. Vattennivån i akvariumet och ytavrinningen är bra, men efter att jag har fyllt på med vatten i sumpen så har även nivån i akvariumet och sumpen ökat så pass mycket att ytavrinningen inte fungerar som det ska.

vad beror detta på? Returpumpen har varit helt under vatten hela tiden, så där borde komma upp lika mycket vatten till akvariumet efter påfyllning...

Tänker jag helt galet någonstans..?

../Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara så att du ligger på gränsen för pumpens lyfthöjd och en liten höjning i sumpen medför kraftigt ökat flöde? Det skulle förklara varför det höjs - ökat flöde ökar den dynamiska nivån om avrinningen är lite för liten (i utsträckning).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en standard sump med 3 fack samt en tunze returpump. Pumpen har som sagt varit under vatten hela tiden, så det borde inte spela någon roll enligt mig själv om vattennivån höjs i sumpen.

../Jonas

Men hur är själva AVRINNINGEN uppbyggd? Hur många rör? Dimensioner, kranar och annat? Hur mycket pumpar returen? Hur stor/lång ytavrinning har du? Ta några bilder eller förklara lite närmare så blir det lättare att hitta en eventuell förklaring.

Det är helt normalt att returpumpens flöde varierar beroende på vattennivån i sumpen, men om din avrinning är korrekt så ska det inte påverka nivån i akvariet nämnvärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett akvastabil mark 2 akvarium. Röret ner till sumpen har en diameter på ungefär 4 cm, så längs ner sitter en kulventil så att flödet ner till sumpen kan justeras. Returpumpen är en

tunze Recirculation Pump Silence (1073.020)Pumping power: 2,400 l/h (634 USgal./h).

Pumping head: 2 m (78.7 in.).

Pumpen kan justeras för att öka och minska flödet.

jag undrade mest bara hur det kom sig att flödet kan variera beroende på vattenmängden i sumpen.

../Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mottrycket som pumpen har är bestämt av avståndet mellan vattenytan i sumpen och högsta punkten på returröret. har du pumpen på ett exakt varvtal så kommer mottrycket att minska ju högre nivån i sumpen är (avståndet mella sumpens yta och högsta punkten blir mindre) Minskar mottrycket så ökar flödet. Ytavrinningens längd (In i överfallskammaren) bestämmer sedan hur mycket vattennivån i tanken varierar med olika flöden. Ett mindre flöde ger en lägre höjd. För att förklara - säg att du har flödet X och längden på avrinningen är 10 cm. Vattenytan blir då y cm över överriningen. Skulle flödet öka med det dubbla så kommer vattenytan att stå dubbelr så högt över överriningen eftersom längden inte ändras. Dubbelt så mycket vatten skall igenom per tidsenhet. Ligger pumpkurvan precis i änden av vad pumpen klarar så blir skillnaden i flöde stora även med små ändringar av mottrycket. Ju högre nivån i sumpen är - desto mer vatten pumpas upp per tidsenhet och desto mer vatten måste ut över överfallet - ytan i tanken stiger alltså beroende på att pumpen ger mer när nivån i sumpen är högre (mottrycket mindre)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu stal lasse min möjlighet att verka viktig, men jag gör ett försök ändå ;)

Det kallas NPSH (Net Positive Suction Head) på pump-språk. Pumpar behöver i allmänhet ett visst minsta NPSH för att inte kavitera dessutom, speciellt virvelhjulspumpar som de flesta alvariepumpar är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har liknade problem , jag kör med Tunzes overflow , sen en Eheim pump som ska klara 3 meter lyfthöjd. Det kan ligga stabilt i veckor, sen ändras skiten bara.

Jag håller mig alltid till samma vattennivå i akvariet samt sumpen , men jag tror att det är något med overflow boxen som spökar, känns som den lever sitt egna liv. ibland sväljer den mer vatten , och ibland har nivån i akvariet stigit över kammen på boxen.

blir inte klok på skiten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

röret kollar jag till dagligen , är helt omöjligt att få ut luften längs ner i röret , dvs sidan där vattnet rinner ner till sumpen.

Jag blir fundersam eftersom det funkar ypperligt så länge och helt plötsligt så börjar vattnet att stiga. Som ett boxen inte hinner med att svälja vatten , fast mängden som passerar röret är densamma som var då nivån låg bra i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...