Gå till innehåll

Då var det påbörjat!


patrikk

Rekommenderade inlägg

Tänkte försöka skriva lite om mitt LED bygge som kommer att göras i två etapper.

Första etappen så kommer jag bara köra med "off the shelf" för att jag behöver ljuset och i andra etappen så kommer jag att styra LEDs:en via ett webinterface.

Utrustning för etapp 1:

Standard Solderless 75g Tank Dimmable Kit

DDC-02 PWM Controller

Utrustning för etapp 2:

Arduino Uno R3 (Atmega328 - assembled)( kommer ev. att behöva uppgradera till MEGA för att mitt program troligtvis blir förstort för att kunna köras på Uno)

RGB LCD Shield Kit w/ 16x2 Character Display - Only 2 pins used!

Arduino Ethernet shield R3 with micro SD connector - Assembled

4G SD kort

Första etappen:

Jag fick hem allt för etapp 1 i går och kopplade ihop allt utom PWM controllern.

bilder kommer under dagen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har kollat på de två bästa som jag hittat men ingen av dem funkar som jag vill ha det så det återstår att se om jag kommer att modifiera en av dem eller göra allt från scratch. Det lutar åt det senare pga minnes begränsningen på min UNO.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-4894-14468930105701_thumb.jpg

post-4894-14468930105928_thumb.jpg

Test för att justera ampere. Till en början kommer jag att köra blå på 750 mA och vita/färgade/UV på 700mA.

Om jag tycker att det behövs justera så får jag göra det efterhand.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Så då var allt inkopplat med dimmern från rapidled. Nu kan jag fokusera på min arduino. För tillfället så kör jag utan linser och jag tror att jag inte kommer att sätta på mina 80 graders linser heller.

Här är lite bilder.

post-4894-14468930301812_thumb.jpg

post-4894-14468930301931_thumb.jpg

post-4894-14468930302038_thumb.jpg

Första bilden visar hur jag har monterat mina drivare på en hylla i skåpet under karet.

På sista bilden så har jag sänkt ramperna lite.

Sent from my iPhone using Tapatalk

ps. uräkta det glaset ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så då var mitt program på god väg jag har nu ett program där jag kan justera oändligt antal kanaler (sätter bara en parameter för antalet kanaler jag vill ha) i ljusstyrka rampup tid och rampdown samt när de ska sättat igång och stängas av. Jag har också fixat så att man kan själv ställa datum och tid om den skulle visa fel. Det som är kvar är ställa månljus och åska samt moln. när detta är klart så ska jag göra webinterface:et för att styra allt. (fick en del gjort idag när svärföräldrarna passade barnen :) det är svårt att göra något när det är hemma och man är för trött när de har lagt sig :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår dig det är svårt att hitta tid. Jag har i te hunnit testa det mer än med serial print. Just nu jobbar jag med att lösa ett problem med webservern(JavaScript fel) för att hämta data från arduino. Än så länge tycker jag inte att det är något att dele med mig eftersom jag inte se hunnit testa det med leds. Ska försöka åka och köpa en mosfet n-Channel i nästa vecka så borde jag kunna testa det med 1 led.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska jag vara helt ärlig så har jag programmerings kunskap men inte i språket som man använder i Arduino. sen vad det gäller elektronik så har min kunskap kommit från flera andra personer från olika forum bland annat detta. tack till er ni vet vem ni är.

så alla kan man ska bara ha viljan. Arduino utvecklades för elever för att lära sig så ska man lära sig att programmera lite så är Arduino en bra plattform.

Om du ska börja så kan jag ställa upp som ditt bollplank. Man måste våga ;)

börja smått köp en arduino och ngr leds från kjell.com för att testa och lära dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För man fråga vad ditt bygge kommer att gå på? ska införskaffa en ny belysning snart dock så blir det nog en doseringspump först.

Är du inresserad av att ställa upp som bollblank så lutar det nog åt att bygga själv istället för att köpa en befintlig ramp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

belysingen köpte jag från rapidled ( ett kit) och det är beroende på antal liter du har så det får du kolla upp vad som passar dig. mitt kit jag köpte valde jag efter att bara får igång belysningen eftersom jag hade för klent ljus. därför valde jag att ta ett kit med drivare samt en dimmer. just nu ( utan arduino) så kör jag på två kanaler men jag vill sedan köra på minst 7 kanaler vilket inte är ett problem förutom att jag måste köpa nya drivare och stömkälla för att jag ska få det som jag vill ha det.

så om man tar bort kostnaden för mina leds så är enligt följande:

Arduino Uno rev 3 :239kr

Arduino ethernetshield: 349kr

Adafruit 16ch PWM: 139kr

keypad & LCD I2c shield kit: 139kr

LCD 2x16 RGB: 129kr

RTC ( real time clock): 159kr ( köpte min billigare men hittade inte just den som jag köpte)

sen fick jag även köpa löddkolv tenn lite kablar

detta nedan har jag inte köpt än men jag kommer att börja testa med mina drivare som jag har tror jag.

jag kommer även att köpa Meanwell drivare LDD serie och de kostar ca 100Kr st man behöver en för varje kanal man vill ha

och sen en strömkälla kostar omkring 1000kr

alla priser jag har skrivit kan man få billigare om man surfar runt lite och inte har så bråttom vilket jag har/hade :P

Det finns andra kopior på arduino med rtc inbyggt idag till bättre priser.

Men hade jag varit som dig så hade jag nog inte satsat på UNO utan gått på MEGA istället för jag kommer få problem men programstorleken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp sakerna på ebay istället så kostar det inte alls lika mycket pengar. Sedan är programmeringen i arduino c kod så det skall inte vara krångligt alls. Fick hem en massa roligt igår så nu är projektet igång map akvariedator för dosering, ljus, värme samt failsafe rutiner. Inställningsmenyer för korrigera tider för doserpumpar att de levererar rätt mängd på rätt tid. Tempgivarna är roliga som bara den med 1-wire principen, bara koppla in flera allt eftersom och tilldela rätt funktion.

//JOnas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vinken fattar jag men det finns exempel på www.arduino.cc där de förklarar det ganska noggrannt. Men själva strukturen för ett program ovansett programmeringspråk skiljer sig åt. Kolla på hemsidan så är det ett steg på väg tror jag men tröskeln är hög om det inte finns kunskap innan tyvärr.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då verkar det som minnet på min Arduino var slut. Får testa och bekräfta det i helgen i så fall blir det till att köpa en Mega eller att gå in och optimera bort saker i standar biblioteket som inte behövs men det lutar åt att köpa storebror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det var minnes problemen borta köpte mig en Mega på Kjell idag och testade att ta med alla bibliotek som jag hade tänkt att använda mig av och det kompilerade samt att min test webserver sida fungerade.

Så då var det dags att skapa en schyst design och koppla ihop min mitt pwm kort med arduino.

jag har för avsikt att när allt fungerar så ska jag tillverka ett nytt kort med allt som jag har ihop kopplat så det kan bli snyggt och så litet som möjligt.

Innan så hade jag tänkt att slopa LCD:n samt mitt menysystem men kanske tar med det nu när jag har ett större kort, men frågan är om man orkar bläddra på ett par små knappar för att göra ändringar när man har ett bra grafiskt webbsida? kanske gör jag display:n och knapparna till en funktions knappar typ 1 knapp visar temp en annan ljusstyrka etc. Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejpa!

LCD:n kan nog vara skön att ha bara som ren output bara för att få värdena inne i teknikutrymmet, dels för felsökning och för info när man håller på med karet. Slipper man springa mellan burken och burken.

Hur får du något vettigt GUI med Arduino?

//Nordberg

Jag utveckar det själv (har det som yrke) och jag anväder mig av ajax för att få allting till uppdatera sig själv utan att behöva trycka på uppdatera eller liknande och lika men när jag ändrar värde så ändras de direkt utan att behöva trycka på spara etc.

Mitt problem är att jag är så petig med design att det tar tid jag hade kunnat haft controllern(webgränssnittet) klart idag men då hade jag inte varit nöjd hur det ser ut.

Själva GUI:t är bara jquery/jquerymobile css3 och html5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du känner att du börjar bli nöjd med designen skulle jag vara gudomligt tacksam över lite screens :)

Som det ser ut nu så tänker jag köra python som språk och cron för styrning, (på en Pi) finns det något som talar emot det för en programmerare.? :) Sen blir det OneWire för temp och liknande..

/Nordberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...