Gå till innehåll

Problem med pumpen / Skummaren i mitt Jad128


Geezuz

Rekommenderade inlägg

Som rubriken säger har jag problem med flödet i skummaren och pumpen i mitt Jad. Verkar som att returpumpen jobbar mycket fortare än vad min skummare gör så att det blir låg vattennivå vid returpumpens intag vilket resulterar i att spridarröret blåser syrebubblor var 3:e minute eller något i den stilen. Vet inte om jag gjort något fel, idag är det gjort så att Nitrat filtret och skummaren sitter i det ena dubbelfacket (öppet mellan dem i botten ) och i det andra dubbelfacket har jag filtermaterial, UV och returpumpen. Vattnet fyller på från "boytan" i fack 1, passerar Nitrat-filtret och sugs sedan upp av skummaren som i sin tur pumpar över det i fack 2 när den gjort sitt men det verkar vara där jag har ett fel ( kan vara något nybörjarfel ), Skummaren pumpar inte alls över vatten till fack 2 i samma tempo som returpumpen tömmer det facket. Har kollat att det inte handlar om stopp i något filtermaterial eller så (tog bort det helt för att testa ) utan det verkar som att skummaren helt enkelt är för långsam i pumpandet. Hittar inte någon strypning på returpumpen.

Någon som har koll på vad det kan bero på? Köpte karet begagnat och den killen nämnde i alla fall inget om något sånt här problem. Vet inte om jag har ett fel i utrustningen eller om jag gjort någon tavla men vill gärna försöka få styr på det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...