Gå till innehåll

Ok, köpa lr bygga själv?


jacs

Rekommenderade inlägg

Hej,

Skall jag köpa ett 375L på Hornbach lr skall jag köpa glas från mästaren och limma själv (aldrig limmat själv) och få storleken på 450L som jag vill ha. Hävert system till sump på x antal liter som jag vill ha plats för 60L bytes vatten (färdigt blandat) och fack för 60L osmos vatten så att bytena skall gå smärtfritt. Har ritning från Peter Nymans 400L sump men den är för stor men principen är där.

Hur hade ni gjort?

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar hornbachs kar men det är några smågrejer man kan störa sig på.

1. De är inte rimless utan det är en 5cm "eurobrace" längs 80% av framrutan plus ett 30cm brett stag rakt över på mitten på 375l.

2. De är i vanligt float glas vilket jämfört med optiwhite gör lite skillnad när man tittar på det.

Om man kan leva med ovanstående så tror jag inte man kan få bättre kar för pengarna.

Mina åsikter iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jacs, du har ju ändå hyfsat nära till götet. Majornas glas bygger fantastiska akvarier enligt ditt önskemål till en rimlig peng. De har mycket mycket bättre pris på glas än du någonsin kommer få från en glasmästare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jacs, du har ju ändå hyfsat nära till götet. Majornas glas bygger fantastiska akvarier enligt ditt önskemål till en rimlig peng. De har mycket mycket bättre pris på glas än du någonsin kommer få från en glasmästare.

Pratade med dem och 6000:- skulle de ha, glasmäster i staden gav mig ett pris på 600:-/m2 optiwhite och 500:- vanligt för iofs 8mm men lade till lite på priset så hamnar jag på typ 2000:- för bara glaset.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, tumme pekfinger iom att han var i köpenhamn och gjorde ett jobb. Han ville att jag skickade ett mail så skulle han återkomma med pris.

Problemet jag ser är ju vad vill jag ha? Möbel kommer att ha en ikea bänk som är 63.5cm djup och då ha 60cm djupt så betyder ju det borrat då jag inte vill ha hävert på sidorna som syns. Om det då skall vara borrat hur skall avrinningen se ut? Alltså jag vill ha allt klart för mig vad det är jag vill ha innan jag skickar en förfrågan till någon. Sedan vill jag ha sump under där jag har utrymme för färdig blandat vatten för bytet.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...